lördag 26 november 2011

Tillåten fildelning

Det finns de som driver frågan om att göra fildelning laglig.

Jag förstår inte riktigt tanken.

Hur ska musiker kunna försörja sig då?
Antingen måste de ta grymt bra betalt för sina verk. Sälja en låt för 50.000 kr eller så, eftersom de kanske bara får sälja den en gång.
Eller så blir det bara hobbymusiker, som försörjer sig på något annat vis.

Jag, som inte någonsin kommer ha råd att köpa ensamrätten till något verk, varken musik eller tavlor, är ju rätt nöjd med den här lösningen som är nu: Att vi tillsammans bekostar verket genom att köpa en liten, liten del av den var. Jag köper en låt för 12 kr och det gör 10.000 personer till och vips så har musikern fått betalt för sin tid. Brilliant!

Att man dessutom kan köpa låt för låt numera, inte behöver köpa ett helt album om man inte vill, är ju fantastiskt. Jag tycker att det är ett klipp! 12 kr för timmavis av lyssnande!

Och är man väldans sparsam av sig, kan man ju lyssna på Spotify. Då kostar det nästan ingenting.

Jag tycker också att det är trevligt att det finns folks om ägnar sitt liv åt att skapa konstnärliga verk. Musik, konst, dans, litteratur - tack och lov att dessa konstarter finns! Och jag är faktiskt inte lika intresserad av att läsa en bok som vem som helst har knåpat ihop på sin fritid, eller lyssna på en hobbytrubadur. Det blir något annat när man lägger sin själ och hela sitt liv i det, tycker jag.

Så varför skulle det vara lagligt att fildela? Ska det bli ok att stjäla andra saker också, om man bara ska använda dem för eget bruk? I så fall tänker jag genast gå ut och lägga vantarna på en snygg bil och en sommarstuga längre upp i backen. Jag lovar att bara använda dem själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar