fredag 18 november 2011

Inköpslista

För drygt 10 år sedan mötte jag en man som höll kurser i hur man handlar. "Hur du handlar på Ica - och överlever." Så hette de. Kul!

Saken är den att det finns jättemånga bra produkter på Ica, Konsum och alla andra butiker. Problemet är bara att vi inte alltid vet vad vi ska välja.

När jag föreläser om näring, eller pratar kost med mina klienter, frågar de: "Men vad köper du?" Så, på allmän efterfrågan, kommer här en inköpslista. Det är inga sanningar jag presenterar, utan bara mina egna val. Tips för dig som vill!

Grönsaker och frukt - allt KRAV och efter säsong
Potatis, alla sorters lök, kål, bladgrönt, rotfrukter, andra grönsaker efter säsong, frysta (ej blandpåsar), alla frukter så närproducerade som möjligt, frysta bär och frukter.

Kött - KRAV - och fisk, vildfångad från stora hav.
Ej fläsk, gärna vilt, gärna lamm. Sill, makrill, ansjovis, sardiner, räkor.

Bröd (Svårt att hitta KRAV.)
Surdegsbröd bakat på olja, ej transfett (ljust och mörkt), tunnbröd, ibland tortillas.

Stapelvaror - KRAV
Bönor, linser, kikärter, krossad tomat, oliver med kärnor, vilt ris, rött ris, quinoa, pasta ibland. Nötter (osaltade, orostade), torkad frukt.
Dinkelmjöl eller vetemjöl, grahamsmjöl, linfrön, havregryn.

Mjölkprodukter - KRAV
Gammaldags mjölk, gammaldags fil, grädde, gräddfil eller créme fraiche, turkisk yogurt, smör, bregott, hårdost, brieost.

Övrigt - KRAV
Ägg, vit choklad, råsocker, honung. Olivolja, sesamolja, rapsolja.

På detta kan man laga fantastisk mat! Fräsa lite vitlök i smör, slänga i kikärtor, blanda i grönsaker som man har hemma, stänka på lite krossad tomat. Mumma!
Eller rotsakslåda med kött. Eller helstekt kyckling med quinoa eller klyftpotatis med skal. Eller havregrynsgröt med kanel (frukost eller kväll). Kanske en god sallad med vitkål, äpple, valnötter och smaskig dressing till en bit lamm. En fisksoppa med vitlökscrémefraiche?

Grönsakerna och rotsakerna är grunden. De toppas med kött/fisk/ägg/ost för protein. Frukt, nötter, mjölkprodukter är mellanmål (eller matlagningsprodukter).
Bröd undvikes, max en brödskiva om dagen. Pasta max en gång per vecka, helst inte alls. (Barnen äter ju ändå det i skolan alldeles för ofta.)
Vill man ha gotter, så kan man hacka en fruktsallad med lite vit choklad, varm eller kall.

Ah - mat! Det är gott.
Men också nyttigt. Om man äter rätt, vill säga.

2 kommentarer:

  1. Kom just på varför jag inte äter ekologiskt odla mat, jo för i min ålder behöver jag alla konserveringsmedel jag kan få i mig...:-o

    (skojar bara:-))

    SvaraRadera
  2. Ha ha!

    I kroppen är det förstås vitaminerna och mineralerna som bevarar ungdomen - inte kemikalierna... :)

    SvaraRadera