fredag 11 november 2011

Arbetsfördelning för en schitzo

Jag är tudelad.
Har alltid varit, kommer antagligen alltid att vara.

Den ena halvan av mig kallar jag Hippien.
Det är livsnjutaren, med de stora idéerna, kreatören, flummaren, mystikern.

Den andra halvan av mig kallar jag Militären.
Det är ordningsmannen, strukturfascisten, som alltid har nitens lampa tänd.

Man skulle kunna tro att dessa tu har svårt att umgås i en kropp, men då misstar man sig. Vi har nämligen listat ut ett förhållningssätt som fungerar fin-fint.

Hippien säger "nu ska vi ta ett långt, varmt bad" och börjar tänka på vilka härliga oljor och aromer som ska hällas i vattnet samt vilken skön bok som ska avnjutas.
Militären, som aldrig vilar, säger "ok". Förvånansvärt snabbt. Militären har nämligen en listig plan...

Medan badvattnet rinner till, städar militären toaletten, handfatet, putsar spegeln, sorterar in tvätt och klipper pinnar ur pälsen på katten. När det är dags för bad är allt fixat, så militären kan softa lite. Tills det är dags för att tvaga sig. Då tvättar, skrubbar, filar och rakar militären så det står härliga till.

Direkt efter badet säger hippien "nu ska vi fika" och börjar genast tänka på det goda kaffet och vad som ska vara till samt i vilken mysig del av huset som detta fika ska intagas på bästa sätt.
Militären säger "ja visst, jag ska bara..." och PÅ VÄGEN till köket tvättas badkaret ur, tvätt bärs till tvättstugan, köket skuras skinande rent medan vattnet kokar och diskmaskinen plockas ur.

På så vis får alla sitt.
Och jag är nöjd; mycket blir gjort och jag tror att jag softar hela tiden.

Himla bra ordnat.

1 kommentar: