lördag 20 augusti 2011

Verfiera att du är människa

Jo, så stod det häromdagen när jag skulle lägga upp en länk någonstans (kanske på Facebook). Ni vet den där pop ut-rutan som kommer med konstiga bokstäver som man ska skriva av.

"Verifiera att du är människa."

Tänkvärt.
Vi har idag datorer som kan agera som människor. De måste hindras från att ta över totalt genom att sprida spam och annat, så att våra system kapsejsar. Det som står emellan oss och dem är några suddiga bokstäver... Är det inte HIT som våra försvarspengar borde gå?

Skämt åsido: Det är rätt märkligt.

Vad som är ännu märkligare är orden. Vad i hela fridens dar är det för ord? Jag trodde i min enfald att det skulle vara riktiga ord, inte bara bokstavskombinationer. Ouioni, t ex. Vad betyder det? Ofta måste jag trycka på "ändra till andra ord" för att kunna tyda vad det står, eftersom det är nonsens. Eller åtminstone väldigt svåra ord.

Och ibland blir det fel.
Jag kan inte skriva in rätt tecken.
Pop up-fönstret nekar mig inträde, det blir röda tecken med ilskna uppmaningar att försöka igen. Jag får armsvett och hjärtklappning – tänk om jag misslyckas igen!

Är jag inte människa?
Är jag en klon – eller ännu värre: En alien?
Jag får lugna mig med österländsk visdom: Allt är en illusion. Jag finns inte, du finns inte. Och en länk på internet finns inte.

Garanterat inte om jag inte får till de där jämrans bokstäverna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar