onsdag 24 augusti 2011

Att ordna sitt liv enkelt

Jag börjar få kläm på det nu:
Att organisera mitt liv så att det går lätt.

Steg 1 var att bli av med en massa måsten.
"Jag måste jobba heltid, ungarna måste stimuleras på dagis/fritids, vi måste ha gemensam semester" - det fanns en hel del.
Fast de var förstås bara griller. En del inlärda, andra självpåhittade.
Efter en revidering insåg jag att de flesta måstena var onödiga.

Steg 2 var att känna efter vad jag vill.
När jag slutade ha måsten, var det lätt att känna vad som var viktigt. Det blev lättare när jag satte "för att" efter alla mina idéer.
Jag vill jobba för att... det är roligt att fylla en viktig funktion.
Alltså ska jag jobba med något som jag tycker är viktigt. Det behöver inte nödvändigtvis vara bra betalt eller ha hög status, för det var inte huvudorsaken till att jobba.
Jag vill vara mycket hemma för att... jag mår bra där.
Då ska jag ju se till att jag gör det när jag är hemma. Mår bra, alltså. Och om städning inte är min favoritsyssla, ska jag lägga mindre tid på den. Exempelvis genom att sänka kraven samt organisera familjen.
Och så kan man göra med alla sina viljor! Exempel:
Jag vill äta choklad för att... det är hiskeligt gott.
Då gäller det att köpa den godaste chokladen och njuta medan man äter, samt göra det lagom ofta, så att man inte får dåligt samvete efteråt.

Steg 3 var att kommunicera med nära och kära.
Allt blir ju så mycket lättare om man berättar vad som pågår inuti ens huvud!
Konstigt nog har folk allmänt väldigt svårt att läsa tankar.
Jag vill inte göra allt hushållsarbete, för det är tråkigt och tar för mycket av min tid. Hur ska vi göra i stället?
Uppmärksamma problemet, förklara bakgrunden och lämna över ansvaret för lösningen.
Hepp! (Var smart, var lat.)

Jag lovar:
Mitt liv har blivit enklare.
Plötsligt finns det väldigt få måsten, allt går att fundera över och ändra på vid behov. Smidigt!

2 kommentarer:

  1. det funkade alltså att familjen bara tog över sin del? Så bra, hälsar Ulla

    SvaraRadera
  2. Nja - vi har övat hela sommaren.
    Det tar sig sakta...
    Work in progress.

    SvaraRadera