onsdag 3 augusti 2011

Häxjakt

Efter att ha sett filmen Häxjakten om Salem, känner jag ilska.
Inte bara över det som hände, utan betydligt mer.

Jag är arg för all dumhet.
All överhöghet.
All uppblåsthet och allt revirpinkeri.

Det gör mig oerhört upprörd, eftersom det dessutom pågick under så lång tid över hela världen.

Inkvisitionen.
Häxjakten.
Galenskaper i Guds namn.

Och jag tänker: Skäms.
Hur kan man gömma sig bakom religion för sådana dåd?

Jag tycker att kyrkan borde be om ursäkt.
Offentligt och tydligt erkänna att man gjorde fel, att det inte var i linje med Jesus läror och att det var mänskliga misstag som gjordes i religionens namn.

Stå upp för det hemska ni har gjort, om ni har någon heder i kroppen!
Ta ansvar för alla illdåd.

Hur ska vi annars någonsin kunna lita på någon kyrka igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar