fredag 26 augusti 2011

Vegetarianer och veganer

När jag var ung var jag vegetarian ett tag. Detta för att jag kände att jag inte kunde döda djur själv, och därför borde jag inte äta dem.

Sedan blev jag sjuk och fick proteinbrist, så då fick det bli mer fisk och kött. Dessutom hade jag insett att det är mycket jag inte skulle få göra om jag måste göra allt själv. Köra bil, t ex. Jag kan inte (och vägrar försöka) meka. Skittråkigt. Och datorer – jag kan knappa, men går något sönder så måste jag ringa efter hjälp.

Idag tänker jag att folk får väl göra som de vill.
Jag har märkt på min kropp att jag måste ha kött och sett i spegeln att jag är köttätare (väldigt vassa hörntänder). Andra har kanske andra behov.

Det jag inte gillar med vissa veganer och vegetarianer är att de anser sig vara lite förmer än alla andra. De har liksom kommit på "sanningen" och är mer utvecklade än vi andra.
Det tycker jag är en tråkig inställning.

Som jag har skrivit förut, är det min bestämda åsikt att det är en mening med allt. Jag som tror på återfödelse tänker att föds man som fluga, är det ens livsläxa att leva som fluga, med alla risker och faror som det innebär. Om fåglarna plötsligt skulle låta bli att äta flugor, skulle flugorna förvägras sin livsläxa.

Dessutom är jag helt orädd för döden. Jag tänker att rådjuret som blir skjutet har levt tre slitiga år, i ständig rädsla för rovdjur och människor, ständigt sökande efter mat och levt vintertid i svält och köld. Det kanske inte är så tokigt att få dö och gå vidare då? Och de rådjur som faktiskt verkligen VILL leva vidare, kanske är de som kommer undan?

Och där inser jag att de militanta veganerna och vegetarianerna antagligen tänker utifrån sig själva. Kanske är de rädda för döden, kanske är de inte medvetna om kretsloppet, kanske känner de att när man dör tar det bara slut. Är det därför de tycker så synd om de djur som dör? Eller vill de tvinga på djuren vårt mänskliga sätt att tänka, att det är en vinst i att leva oavsett hur eländigt det är?

Tokigt i så fall.
Djuren är fullständigt medvetna om kretsloppet, att det gäller att äta eller ätas. De vet också att de tillhör något större och känner livsljuset i sig på ett helt annat sätt än vi.

Att vi människor krånglar till det med en massa rädsla och oro och tankar, är en helt annan sak.

Nej, jag tycker inte att det är ett argument för att sluta äta kött och fisk. Däremot kan jag tycka att djurhanteringen är vidrig. Att föda upp djur i tusentals i stora industrilokaler är sjukt. Att köra mängder av dem till slakt, där de får höra dödsskriken från varandra och gå i rädsla i flera timmar är sjukt. Därför köper jag bara KRAV-odlat kött, vilt och vildfångad fisk.

Men vill man inte äta kött så är det förstås också ok. Att missionera eller tro att man vet bättre, är däremot inte ok i min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar