måndag 15 augusti 2011

Hur stänger man av en hjärna?

Min hjärna har en helt livsfarlig kvalitet: Den spinner vidare.
Alltid, i alla lägen.
Den ser inte bara vad som händer nu, eller vad som kommer att hända snart. Nej nej. Den räknar ut vad som kommer att ske i morgon, om en vecka, om ett år, om ett decennium.

Den vilar inte.
Har den väl fått bett om en tanketråd, släpper den inte taget.

En Bulldogg-hjärna, helt enkelt.

Vad gör man när hjärnan inte vill vila? Läser en bok - men avbryter sig själv med att anteckna fortsättningen på tanken. Tittar på TV i en timme och inser att man inte har hängt med alls, eftersom hjärnan är kvar i tanken. Går och lägger sig – och vrider sig runt runt i timmar medan hjärnan härjar på.

Jag tror att det är mitt största problem och orsaken till att jag blev utbränd en gång i världen. Och nu för tiden är det ännu värre, eftersom jag har extremt dåligt minne och därför inte VÅGAR sluta tänka. Jag kanske glömmer bort alltihop!

I mycket är det en bra hjärna.
Den ser strukturer, den kan tolka saker, den ser sociala spel, den registrerar allt kroppsspråk och tonfallsskiftningar, den sammanfogar och uttrycker sig väl.
Det är bara en sak som fattas:
En rejäl och tydlig knapp: OFF.
Den skulle jag trycka på vid dagens slut och sedan falla mjukt ner mot den väntande sängen...

1 kommentar:

  1. hittar du knappen så hojta. Märkligt det där att man alltid ska dra slutledningar, spinna på, utveckla vidare, ställa följdfrågor...etc. Varför varför kan man bara inte stänga av ibland. Sällan någon annan som uppskattar ens tempo eller flygande tankar. Listskrivare är mitt förnamn...

    SvaraRadera