onsdag 30 januari 2013

Utbrändhetsepidemin

Vi är många som har trillat i utbrändhetsgropen.
En del har blivit väldigt sjuka, andra har stoppat i tid.
Gemensamt för alla är dock att vi känner skam och skuld.
Skam och skuld för att vi inte gör rätt för oss, för att vi inte kan och orkar.

Kanske är det dags att lyfta oss en nivå högre upp och se en större bild?

Varför blir vi utbrända, utmattade?
För att vi gör för mycket, ser för mycket, har för mycket, bär för mycket.
Idag utsätts vi för så otroligt mycket intryck. Vi träffar flera tusen gånger fler människor under en livstid än man gjorde för 100 år sedan. Varje dag utsätts vi för fler stimuli än den mänskliga hjärnan är disponerad för. Ljud, ljusimpulser/bilder, lukter, smaker – allt är mer och större.

Vi har kommit långt från grottlivet...
Då hade vi en grupp på kanske 20 individer, som var familj.
Främmande människor utgjorde nästan alltid ett hot.
Varje ny smak var också potentiell fara och behövde analyseras och läras.
Mullrande, stora ljud var antingen naturkatastrofer eller skenande buffelhjordar.
För att rädda oss ifrån alla dessa faror, utvecklades stressystemet.
Ett potent system, som bara skulle användas korta stunder och ibland.
Idag triggas våra stressystem igång dagligen.
Det är vår gamla kropp som reagerar på den nya värld vi har byggt.
Inte för att vi lever i fara – men våra kroppar tror det.

Vi har i grunden två sätt att reagera:
Antingen stänger vi av och bedövar våra sinnen, eller också mår vi dåligt.

Stänga av kan man göra på flera sätt.
Kanske slutar vi titta på människor vi möter.
Eller så slutar vi prova nya maträtter.
Vanligt är att stänga av känslorna, och bli mer zombie.
Givetvis fungerar också alkohol, droger, rökning eller socker.
Eller överdriven träning.

Må dåligt kan man också göra på många sätt.
Ont i kroppen, ont i själen, högt blodtryck, panikångest, övervikt, andnöd...
Eller helt sonika utmattad.
Trött på intryck.

Jag tänker att det egentligen inte är konstigt alls.
Egentligen är det en helt naturlig reaktion.
Fysiskt, psykiskt, emotionellt och andligt är vi inte beredda.
Samhället vi har byggt och livet vi lever är så långt ifrån det vi är designade för, att det måste ta ut sin rätt på något sätt.

Och när människor, företrädesvis i en annan generation, klagar på att vi är sjuka (med undertonen "på min tid klagade vi minsann inte") blir jag arg. För det första är vi den första generationen som blivit utsatta för överdrivet mycket stimuli i hela vår uppväxt. För det andra är vår generation den första som utsatts för alla dessa miljögifter, den berömda coctaileffekten, sedan barnsben. För det tredje har maten försämrats så kopiöst på bara 50 år att det är skrämmande – när vi verkligen skulle behöva mer av allt, eftersom stress kräver mer av allt.

Vi är de första försökskaninerna.
Härifrån kan vi lära och tänka om.
Ifall vi är beredda att se sammanhangen.
För kommande generationers, våra barns skull.

2 kommentarer:

  1. Har läst det du skriver en period.
    För mig personligen är det inte nya ämnen, jag har tänkt eller reflekterat över det mesta av de huvudämnen du kretsar kring.
    Däremot är det verkligen intressant att läsa dina ord och tankar.

    Det som skrämmer mig är att endera tänker och reflekterar många människor på detta också. Men de agerar inte. Varför?
    Eller ännu värre? De reflekterar eller tänker inte alls.
    Vilket är värst?

    Så vad ville jag? Egentligen uppmuntra dig att fortsätta. Det du gör är bra.

    Frågan är hur vi går från tanke och reflektion till förändring i samhället.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!
    Jag blir riktigt, riktigt glad av att få sådan återkoppling.

    Anledningen till att jag skriver är att jag behöver få ordning på mina egna tankar, men också för att jag ser så många som känner sig ensamma och utsatta. Om vi ser att vi är fler, kanske vi orkar agera?

    Sedan måste man komma ihåg att det absolut finns ett intresse att hålla tillbaka en del av de här tankarna. Det samhälle vi har byggt, återskapas endast om vi jobbar på och är duktiga – det tjänar inte på att vi tänker... :) Så länge tillväxt och ekonomi får styra, tror jag att det finns starka motkrafter. Utan att vilja verka paranoid eller konspiratorisk. Jag menar, jobbar vi och är glada, blir det mer skatt och större köpkraft. Ekonomin går bra. Och om det är måttstocken, om ekonomisk tillväxt är det vi strävar efter, så är det ett lyckat scenario. Om vi däremot tänker på välmående, hållbarhet, miljö, så blir förstås samhället annorlunda.

    Så tänker jag i alla fall. :)

    Tack igen!

    SvaraRadera