tisdag 22 januari 2013

En Big Deal

Det står på min "att lära"-lista:
Att få saker att låta större.

Det finns de som är experter på detta.
Vad de än berättar om, så låter det som En Big Deal.
Det verkar komplicerat och avancerat, kräver absolut professionalitet och minst sjuttifjörton utbildningspoäng på hög nivå. Eller också ett jädra driv och en överklipsk hjärna.

Jag själv är lite mer sådär: "Jahapp, så gjorde jag."
Eller "Här är ett förslag."
Punkt.

Jädra dålig försäljare, måste jag säga!
Det jag kan, det kan jag. Inget att orda om det, tänker jag.

När jag ska föreläsa om entreprenörskap, blir jag tvehågsen strax innan. Vad ska jag berätta, vad vill de veta, vad kan jag bidra med som de inte redan vet? Det är ju liksom ingen stor sak. Vill du starta företag, så gör det. Färdigt! Vad ska jag sedan säga i de övriga 59 minuterna?

Någon sa till mig:
"Din bok har tillräckligt med ämnen och infallsvinklar för 30 böcker. Du skulle ha dragit ut på det, skrivit en serie!"

Äsch.
Vad ska det vara bra för?
Jag kan skriva en till med 30 nya uppslag igen.

Men att presentera saker så att det låter märkvärdigt, det skulle jag vilja lära mig. Det gör ju att man får mer respekt.
Respekt, mannen.
Det är ju det jag vill åt.
Utan respekt förblir jag ju en hyperaktiv kulturflummare i hela livet.

Att få saker att verka märkvärdiga.
Det är en fin konst.
För säkert är de där sakerna alldeles väldigt märkvärdiga, värda att lägga märke till. Det tvivlar jag inte på. Men jag tror väl på var och ens förmåga att själv upptäcka att det är dags att spärra upp korpgluggarna och titta noga. Det känns lite trist att man måste tåga runt med plakat och slå på trumma.

Så jag måste nog göra mig av med den oviljan först.
Det är ju aldrig några problem att göra det för någon annan!
Jag tror att jag ska på träningsläger.
I en vecka ska jag få allt att låta som om det är VÄRLDENS GREJ!
"Idag, ungar, får vi knaperstekta crepes med hallonmylta, allt KRAV-certifierat!"
(När jag serverar pannkakor med hallonsylt.)
"Vet du, jag gick 3000 meter i snömodd på styltor, för vidaretransport enligt miljömålen."
(När jag har promenerat till tåget i högklackat.)

Det låter onekligen mycket mer.
Och det känns faktiskt lite roligare.
Big Deal-veckan börjar NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar