söndag 27 januari 2013

Säga ifrån

Vi är många som behöver öva oss i att säga ifrån.
Och då menar jag inte bara i den där allmänna betydelsen, utan mer specifikt.

Vi behöver säga ifrån oss saker.
Oavsett hur mycket som är "normalt" eller vad "andra" klarar:
Vi behöver säga ifrån.

Det är svårt, för det är förstås saker vi har lagt till för att vi gillade dem. Körsången, träningspasset, middagen med vännerna, extra arbetsuppgifterna... Vi ville göra det för att det var roligt.

Men så inträffade något.
Kanske tog orken slut, eller så tyckte vi att för många saker var roliga.
Vi måste lyfta några av dessa saker från agendan.

Säga ifrån.
Det låter lite argt och skarpt.
Behöver det vara det?
Kanske är det bara så att vi behöver säga:

"Jag kan tyvärr inte göra det där som jag hade planerat. Hoppas att jag får ork/tid/kraft att göra det längre fram! Jag hojtar till i så fall."

Det behöver väl inte vara så läskigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar