söndag 6 januari 2013

Smygrasism

Jag erkänner:
Jag har vuxit upp i en skyddad verkstad.

Mycket annat skräp fick jag vara med om under min uppväxt, men rasism är för mig helt okänt. Jag trodde att det var något som möjligen förekom i Sverige under 1940-talet, då Katitzi levde. Samt i USA fram till 1960-talet, eftersom de är lite sena där.

Jag har aldrig i hela mitt liv mött rasism.
Aldrig, alltså noll gånger, har jag hört skällsord mot de som var av annat ursprung. Däremot förekom "finbarn", "jävla pluggis" och "fetto", ord som tydligen gick att skrika åt vilken unge som helst.

När jag flyttade till Småland, hörde jag för första gången något nedsättande mot en folkgrupp. JO, DET ÄR SANT!
Det var första gången.
Och, helt ärligt, tänkte jag: Finns det så gammaldags människor här?
Jag tyckte att det var osmakligt, protesterade självklart och såg därefter ner på personen som yttrade dumheterna. En oupplyst, dum och intolerant person, uppenbarligen.

Tyvärr har jag nu förstått att sådana kommentarer inte är ovanliga.
Tydligen tycker folk i stugorna att "blattar" är si och så, att "svarta" är på det och det viset, att "gulingar" uppför sig på visst vis och så vidare. Jag häpnar.

Väx upp!
Inse att vi är olika, att vi tycker olika – men att det inte har med hudfärg att göra! Visst finns det skillnader i hur vi tänker och gör, en del av dem kulturella, men vem kan bedöma vad som är bättre eller sämre? Snälla rara: Har du svårt att förstå kulturella skillnader, så läs på och prata med fler människor från det stället i världen.

Och ytterligare:
Tjafsa inte om dockor i Disneyfilmer, pepparkaksgubbar och chokladbollar.

Det är inte varken din eller min sak att avgöra vem som ska ta illa upp. Om någon gör det, är det väl tillräcklig anledning att göra på ett annat sätt? Att inte jag har några dåliga associationer till ordet neger är ju en sak. Jag tänker på negro (svart) och har ingen laddning i ordet. Men har man blivit kallad negerjävel, så är det nog inte så himla lätt att se och höra det ordet. Och då tycker jag att man ska slippa det.

Min eller din "rätt" att använda ett visst ord (eller se en viss filmsekvens, eller kräva vissa traditioner) kan aldrig gå före andra människors välmående. Det vore ju absurt!

Väx upp.
Och inse att världen är ett.
Vi lever i en internationell värld, där traditioner, språk, hudfärger och kulturer blandas. Det är precis som det ska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar