lördag 12 januari 2013

En lagledare

En lagledare fyller sitt lag med olika typer.
Hen vill ha några som springer fort, några som är speltekniskt skickliga, några som bara matar på och gör sitt jobb, några som är tunga, några som är långa, några som är bra med huvudet och några som läser spelet bra.

När hen har alla på plats, samlar hen alla.
Hen målar upp visionen, eller påminner om den – vi ska vinna hela ligan – och berättar vilket spelsystem som gäller för dagen. Hen coachar, peppar, sporrar och skrattar med sitt lag och puttar ut dem på planen.

Där gör alla det de är bäst på.
Den som läser spelet bra, analyserar och placerar sig.
De som är bra på att springa gör det.
De speltekniska fintar och de tunga hindrar motståndarna.

Tillsammans gör de ett kanonjobb.

De kompletterar varandra och passar bollen mellan sig.
Med gemensamma krafter, och tack vare sina olika specialiteter, vinner de matchen.

Så tänkte jag också när jag drev företag.
När det var dags att anställa, ville jag ju inte ha en likadan som jag.
Tvärtom – jag ville ha någon som kunde det jag inte kunde.
Helst fick denna också vara annorlunda i personligheten.
Och såg denna helt annorlunda ut utanpå också, blev jag ännu gladare.

Vi blev en skön blandning!
Klassisk balett-fröken, showjazzbruttan, steppsnubben, barndansflickan, streetcoolingen, aerobic-hurtbullen... Vi var varandras motsatser i ungefär allt.
Och just därför blev det så bra.
Vi kompletterade varandra.
Och vi hade inga problem att dra åt samma håll.
Allihop visste nämligen vart vi var på väg.

Och vad mer var: Vi hade kul.
Visst kunde diskussionerna gå höga ibland, men jädrar vad vi skrattade!

En skön blandning med folk gör livet roligare
– men också jobbet bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar