tisdag 10 juli 2012

Problemlösning

Förr tyckte jag att jag var bra på det. Problem uppstod, jag tänkte (snabbt) och kom med ett eller flera förslag på lösning. Så valde man en av dem och körde på det.

Jag har dock – efter moget övervägande – insett att jag inte alls var duktig på problemlösning. Det enda jag gjorde var att jag avvärjde katastrofer.
Det är en annan sak.

Exempel 1: Underbart kalt och fult träd ska vara med i scenografin. Scenografen får tokspel sista veckan och hänger upp kulörta lyktor i trädet. Jag, regissören, säger nej. Trädet ska vara kalt och fult, det är precis det vi behöver för pjäsen. Scenografen vägrar. Regissören tar fram en pallstege, klättrar upp och river ner skiten.

I detta fallet hade det varit bättre att lugnt diskutera våra roller. Vi var helt enkelt inte överens – men vem är det då som bestämmer? Jo: Regissören, som har helhetsansvaret. Och när regissören pekar med hela handen, så får scenografen snällt lyda. Punkt.
Och då hade han fått plocka ner den, vilket hade sparat mig arbete.

Exempel 2: Jag hade blivit påkörd av en full kines i bil. Min bil var kvaddad, jag åkte ambulans på bår till sjukhuset. Ringde min man, som frågade om han skulle komma dit. "Nej, stanna hemma och ta hand om katterna du. Och vila – du ska ju jobba i morgon."

Här var det endast Pippi Långstrump-genen som gjorde sig hörd. Givetvis ville jag att han skulle komma – jag var helt förstörd, grät hela tiden och hade fått en whiplash – men jag kunde inte med att vara "till besvär". Och han såg inte igenom min mask. Oerhört korkat av oss båda.

Problemlösning, mina vänner, är inte att själv tänka ut en lösning och göra den. En riktigt bra problemlösning är att se till att det blir ett icke-problem.

En dag skulle vi fira sonens födelsedag med badpalats. Det efterföljande fikat skulle intagas i en park. Dåligt väder satte käppar i hjulet. I stället för att klura ur hur vi skulle lyckas grilla i ösregn, kommer maken på en ny idé: Vi kan grilla under tak i ekopalatset! Minst lika kul.

DET, mina vänner, är problemlösning!

Att vi sedan trotsade planen och chansade på parken är en annan sak... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar