söndag 29 juli 2012

100%

Jag har lite svårt för att göra halvdant.
Allt annat än 100% känns helt enkelt inte bra.

Idag skulle jag till exempel tvätta fönsterna i tvättstugan.
Det var roligt! Det blev så fint.

När jag skulle fira ner de utanpåliggande persiennerna, blev jag dock förskräckt. De var ju jättedammiga! Och fulla med flugbajs. Att jag inte hade sett det innan!

Nej, så kan vi inte ha det, tänkte jag.
Rena fina fönster och äckliga persienner – det går inte.
Så gjorde jag ett halvdant försök med en dammvippa.
Självklart fungerade inte det.

Hur rengör man jättestora, jättelånga persienner som alltid brukar vara nervevade (så att alla lameller är smutsiga)?

Jo, det ska jag berätta.
Man tar en disktrasa och klipper den i åtta bitar.
Sedan tar man Jif på varje liten bit.
Därefter tar man ett varsamt tag om varje lamell, lägger en av de små minitrasorna om (så att man kan torka över och under samtidigt) och torkar den tre-fyra gånger.

Och så fortsätter man.
Sidorna.
Ena mittpartiet.
Andra mittpartiet.
Andra sidan.

Sedan nästa fönster.

Om det var roligt?
Nej. Och det tog tid.
Men oj, så rena persienner vi har!

Nu är det 100% rent.
Ett litet tag.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Måste bara säga att du har en riktigt läsvärd blogg. Inlägget om sockerberoende bland barn fick mig att tänka till ordentligt. Tack!
    Tina

    SvaraRadera
  2. Så kul att höra!

    Både att du gillar att läsa och att det sätter spår på något vis.

    Tack för din kommentar!

    SvaraRadera