tisdag 3 juli 2012

Vela inte - just DO it!

Jag har lite svårt att förstå velare.
Ja, själva titulerar de givetvis inte sig så.
De kallar sig "eftertänksamma", "noggranna", "avvägda".

Jag pratar om de människor som tittar på alternativen A och B och funderar fram och tillbaka. Å ena sidan... Å andra sidan... Eller kanske... Fast jag vet inte... Och sedan kommer de fram till att de ska låta saken bero lite.

VARFÖR DÅ?

Jag listar argumenten för och emot A och B, lyssnar kanske in med någon annan som jag har förtroende för och sedan tar jag ett beslut. Chop chop.
Vad är det som är så svårt?

Det ligger mycket rädsla bakom det där velandet och dröjandet.
De är rädda att välja fel, eller att behöva svara inför någon.
Kanske är de oroliga för att de inte har alla fakta, eller att det kanske dyker upp ett C-alternativ om ett tag.

Javisst! Det kan det ju göra. Eller inte. Och då kanske man har missat tåget.

Du står på en perrong där två tåg står inne.
Du måste välja ett.
Det ena kanske går till Paris, det andra till Lissabon.
Vilket ska du välja?

Du väger för och emot. Paris - underbar mat, kultur, tradition och fransmän.
Lissabon - sol och värme, tradition och lort.
Så väljer du Paris och hoppar på det tåget.

Din kompis står där och velar: "Paris eller Lissabon? Jag vet inte, jag..."
Vad är rätt?

Ja, vem vet?
En sak vet jag dock säkert: När båda tågen har gått, står han kvar på perrongen. Och det är minsann inte alls lika kul som varken Paris eller Lissabon!

Och vet du vad?
Du som gjorde valet, kan dessutom välja om på vägen.
När du kommer till Köpenhamn, har du ångrat dig, men kan smidigt hoppa över till Lissabon-tåget och åka vidare med det.
Din vän? Ja, han står kvar på perrongen hemma i Sverige och funderar...
Inte kom det något tredje tåg, inte...

Och så är det i livet.
Man måste liksom hänga på för att man ska ha flyt.
Alltför mycket funderande stoppar upp flödet.

Jag säger som Nike – de stal det av mig, faktiskt :) –
Just DO it!

1 kommentar:

  1. ungefär så ja:-). Men de där som står kvar på perrongen fattar nog inte att tåget faktiskt gick och att du och jag åkte med, hehe!

    SvaraRadera