torsdag 2 februari 2012

Tyckanden

När jag var ung och drev eget företag på 200%, så gjorde jag lite som jag tyckte. Detta för att jag inte hade någon annan att fråga, för att det ofta var bråttom och för att jag ville bestämma själv.

När jag tog steget in i den "riktiga" företagsvärlden förväntade jag mig ett annat förhållningssätt.

I min enfald trodde jag att där var alla beslut väl underbyggda.
Jag trodde att de åtgärder man vidtog grundade sig på dessa väl underbyggda beslut.
Och att det säkert fanns hyllmeter med statistik och undersökningar att luta mot.

Man kan sammanfatta det så här: Tji fick jag!
Eller jo, i vissa sammanhang arbetar man så. Men långt ifrån alla. Det tycker jag är spännande.

Om ett företag exempelvis ger 250.000 kr till en reklamkampanj på TV, så tänker jag att detta företag skulle vilja vara väldigt säker på att man gör bra. Att man kommunicerar ut sitt budskap på ett lämpligt sätt, väljer rätt ord, visar rätt bilder. Att man förväntar sig ett visst utfall med stöd av undersökningar i t ex läsbeteende eller bildförståelse.

Så är det dock inte.
Faktiskt är det mycket mer "tyck" i de här sammanhangen än man kan tro.
En reklambyrå tar fram ett koncept som de "tycker" fungerar och företaget förlitar sig på deras expertis.

Det är lika konstigt som roligt, tycker jag.
I min värld hade jag hellre lagt 50 eller till och med 100 av de där tusingarna på att undersöka hur man faktiskt når fram bäst, och sedan resten till att göra det. I stället för att förlita sig på tyck.

Min nuvarande arbetsgivare har samma inställning. De frågade den anlitade reklambyrån "varför har ni valt dessa åtgärder och varför dessa kanaler? Vad har ni för bevis för att ni når den tänkta målgruppen?" Och reklambyrån sa: "Öööööh." Och sedan drog de erfarenhetskortet: "Jo, vi har den erfarenheten att..." Och visst är erfarenhet bra och viktigt, men har man inte jobbat med exakt den målgruppen och exakt det målet och den målgruppen, så hjälper det ju inte. De liksom "tyckte" att det "kändes rätt".

Förvånande.
Och märkligt likt när jag lekte företagare som 22-åring... :)

2 kommentarer: