fredag 17 februari 2012

Ansvarsfulla val

En smart person kontaktade mig för att hon "behövde ta tag i sin hälsa". Hon tyckte att hon var omotiverat trött och sjuk för ofta.

"Jag har insett att det inte är ett hållbart sätt att vara. Det ansvarsfulla valet är att göra något åt immunförsvaret."

Jag blev stum.
(Det händer inte ofta.)
Så klokt. Genomtänkt och satt i perspektiv.

För visst går det att vara sjuk en gång i månaden. Hemma några dagar, en karensdag går, sedan blir det sjukersättning från Försäkringskassan. Sedan är något barn sjukt nästa månad, ingen karensdag i och för sig, men sjukersättning igen. Det blir lite mindre pengar än när man har full lön, men man hankar sig fram.

Ja, gör man det?

Själv blir jag bara oerhört stressad av att vara sjuk. Det är ju ingen annan som gör mina arbetsuppgifter, så när jag kommer tillbaka är det bara sju resor värre än när jag gick. Och min tanke är också: Är det rimligt?

Är det rimligt att kvinnor och män i arbetsför ålder ska vara hemma ca 3 dagar varje månad, år ut och år in? Samhällsekonomiskt är det ju en ren katastrof! Vi jobbar ca 22 dagar i månaden, så ett bortfall med 3 dagar motsvarar nästan 14%. Så då måste någon annan jobba in det. Eller så måste vi prestera mer de andra dagarna.

Jag kanske är onödigt misstänksam här, men ibland tänker jag att folk tycker att det är skönt att vara hemma lite då och då. Man ser de där dagarna som något "oundvikligt" – ALLA är förkylda ibland. (Det är givetvis inte sant. Det är inte naturligt att vara förkyld och förhindrad att fungera.) Lever vi så stressiga liv att vi ser de där sjukdagarna som någon sorts minisemester, så att vi kan orka köra på i full fart igen efteråt?

Jag undrar, jag.
För några år sedan, innan min familj började äta kosttillskott, var jag en av de där som var hemma. Mina barn var nämligen sjuka hela tiden. Och jag själv, men det struntade jag i. Jag jobbade i ett halvår med feber varannan vecka. Det fick vara så, jag visste inte vad jag skulle göra. Ofta var jag hemma och passade sjuka barn fram till kl 14, blev avlöst av maken som hade åkt och jobbat tidigt och så körde jag till stan och höll mina 5 timmar danslektioner. Med feber, ont i ryggen och halsont.

Sedan vi hittade kosttillskott som verkligen fungerar, som hjälper immunförsvaret att klara av baciller och virus, så är vi aldrig sjuka längre. Jo, ibland kan jag känna en arg bacill i min hals på kvällen – men på morgonen är den puts väck.

"Det ansvarsfulla valet", sa hon, min kloka vän.
Jag måste faktiskt hålla med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar