fredag 3 februari 2012

Internethumör

Jag har kommit på att jag använder internet olika beroende på humör.

När jag är pigg och glad och energisk, hittar jag mycket roligt. Jag kollar på Youtube, hittar TV-program och filmer som jag aldrig har sett, läser spännande forskningsrapporter och shoppar effektivt.

När jag känner mig stressad blir jag manisk på internet. Då bjuder jag på saker på Tradera och följer auktionerna som en igel. Då klickar jag också in på Facebook mycket oftare, måste läsa alla statusuppdateringar och rensar bland alla arrangemang.

De dagar då jag är låg och eländig, är internet tråkigt. Jag kommer inte på någonting som jag vill göra. Hittar inte ens sajterna. Och när jag tittar på Facebook, ser allt tråkigt ut. Och förresten har jag inget kul själv att skriva.

Det är ju lite dumt att jag förstärker mitt beteende och humör genom min internetanvändning. Tänk så bra det hade varit om jag kunde pigga upp mig själv när jag var deppig, kanske genom att titta på en bra film! Eller om jag i stressade lägen bara kunde softa runt lite, glutta på Facebook och konstatera att det inte är något viktigt att ta ställning till.

En strömbrytare i hjärnan, kanske? Som man kunde flippa över till tvärtomläget?

1 kommentar:

  1. kanske förstärker ditt sätt att använda internet ditt humör...? Det är också att tänka tvärtom.

    SvaraRadera