torsdag 28 februari 2013

Reiki – helande energi

Vad är Reiki?
Det är många som är nyfikna.
Svaret är dock ganska svårt att ta till sig för en kritiskt granskande västerlänning...

Reiki är den universella, kärleksfulla energin.
Livsljuset som alla levande varelser delar.
Gudsljuset, för de som vill.
Det som förenar oss och som är gnistan som tänder liv.

Reiki är helande energi. En del kan se det som ljus, en del upplever det som värme. Ibland kan det faktiskt kännas som iskallt ljus, vibrerande energi eller pulserande ljus. Oavsett hur vi upplever Reiki, så är det en helande energi. Reiki kan hjälpa oss att lösa upp blockeringar i kroppen och sinnet, att släppa emotionella problem med mera.

Livskraften finns runt omkring oss. Vill vi ta del av den, kan vi få Reiki av någon som är initierad. Vem som helst kan bli initierad, öppnad, och få tillgång. Man behöver inte kunna något, inte vara en speciell person, inte prestera.

Initieringen handlar om att öppna upp för att kunna vara bärare av energin. Så fort man är öppnad, har man Reiki i sina händer och kan ge sig själv och andra av denna. Vad mer är: Man har Reiki för livet!

I USA är Reiki numera en obligatorisk del i sjuksköterskeutbildningen i de flesta stater. Sjuksköterskor måste alltså initieras till Reiki för att bli legitimerade! Dock kallas det "human touch" då, eftersom Reiki är ett obegripligt, främmande ord. :)

Det finns ganska många studier på Reiki. I USA har man upptäckt att Reiki före operationer av alla de slag är så effektivt, att det blir enklare operationer, behövs mindre narkos, att det går åt mindre blod och att konvalescensen efteråt är kortare. Det finns även studier inom akutsjukvård, långvård, neonatalvård m m. Alla visar samma sak: Reiki gör något vi inte kan förstå, nämligen påskynda kroppens egen helandeprocess.

I Norge och Finland används Reiki inom sjukvården, framför allt genom volontärarbete. I Schweiz är en Reiki-initiering det första som deras motsvarighet till Försäkringskassan skriver ut till utbrända – i stället för medicin. I Storbritannien, Tyskland med flera länder, används Reiki sedan många år inom såväl sjuk- som åldringsvård.

De äldsta noteringarna om Reiki har man funnit i Egypten. Reiki finns också nedtecknat i de indiska heliga böckerna från 4000 år före Kristus, i Tibetanska kloster, i Kina, i Japan m m. Det är från Japan via Hawaii som Reiki har kommit till västerlandet.

Reiki är oändligt, ogripbart och obegripligt.
Och vackert!
Alla som möter Reiki, får en unik möjlighet till personlig utveckling.
Resorna ser olika ut, men en resa blir det för varje initierad!

Jag fick tillgång till Reiki 2003. Då fick jag Reiki i mina händer och kunde därefter ge Reiki till mig och andra som befann sig på samma ställe som jag. Några år senare gick jag ytterligare en nivå, och kunde då sända även till människor och djur som befann sig på annan plats än jag. För ett år sedan gick jag även Reiki 3a, vilket gav mig tillgång till möjligheten att initiera varelser, plantor, platser m m till energihöjning. Nu har jag också blivit Reiki Master – och kommer att bli Reiki Teacher, vilket ger mig möjlighet att initiera andra till Reiki och till att bli Reiki Masters.

Det har varit en underbar utveckling!
Någon gång ska jag berätta delar av det jag har sett och upplevt.
Och det finns böcker i ämnet för den som vill veta mer...

Många tvivlare har jag mött. Samtliga har jag erbjudit att prova en serie Reikibehandlingar. Alla har blivit övertygade om att Reiki finns, att det gör gott och de flesta har till och med initierat sig själva!

Någon gång i framtiden kanske vi kan förklara vad Reiki är och hur det går till. Eller inte. Jag själv bryr mig inte om vilket: Evidens är det enda jag behöver! Det känns, det fungerar, alltså finns det. Så enkelt är det. För mig i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar