torsdag 7 februari 2013

Maskrosbarn och – vad?

Jag kommer ihåg när jag som ung student hade forskaren Mats Trondman i socialpsykologi. Han berättade skrattande om hur han inte togs på allvar i den akademiska världen till en början, på grund av hans skäggstubb och klädstil samt att han kom från "lägre" sociala förhållanden.

För mig, som var 19 år, lät det stenålders.
Jag tänkte att det nog var länge sedan samt att det måste ha varit ena riktiga stofiler kring honom.

Att döma någon efter utseendet?
Allvarligt?
I nådens år 1989?
Jag tyckte det var otänkbart.

Hihihi.
Jag var rart naiv och barn av 70-talet.

Nåväl.
Mats Trondman hittade en identitet kring detta.
Han var ett "maskrosbarn".
Med detta menar man någon som kommer från lägre sociala strata, lägre utbildningsnivå osv och nått högre utbildning. Ungefär.

Och jag tänker att jag är tvärt om.
Jag kommer från en familj med många högskolepoäng.
Helt självklart gick jag vidare från gymnasiet till högskolestudier.
Men därefter har jag tillbringat huvuddelen av mitt yrkesliv i kulturbranschen.
Jag uppför mig inte som högutbildad.
Inte klär jag mig som en sådan heller.
Jag känner väl kanske att det viktigaste är att man kan kommunicera med folk av alla de slag, att man är sig själv och att man reflekterar över sig själv och sina erfarenheter.

Jag har på något sätt gjort motsatt resa än ett maskrosbarn.
Från högt socialt strata till... Något annat.
Kan vi hitta på ett namn för det?

1 kommentar:

  1. Intressant! Ja, vad kallar man denna resa? Vi människor vill gärna rangordna. Vad härlig att få göra sin egen personliga resa! Grattis till dig!

    SvaraRadera