onsdag 6 februari 2013

När man tar fan i båten...

...så får man ro honom i land.
Eller måste man det?

Jag drömde en dröm i går natt.
Det var jag och min mor som rodde en liten roddbåt.
I fören låg en död gris.
Jag tror att den var tänkt som mat.

När vi rodde mellan en kaj och en större fiskebåt, råkade vi välta ner grisen i vattnet. "Hjälp mig" skrek min mor och dök spänstigt ner utan att tveka. Kaptenen på fiskebåten dök också i, och tillsammans lyckades vi bärga grisen. Medan vi drog upp den skrattade vi hejdlöst.

Vad betyder den drömmen?
Mamma - står för hemförhållanden, kärlek, trivsel i livet.
Båt - livets färd.
Gris - materiellt, välstånd.
Dyka - kämpa för att lyckas.
Be om hjälp - du behöver be om hjälp, tveka inte.
Skratt - motsatsdröm: Olycka, jobbigt, elände.

Min tolkning är följande:
Om jag kämpar för att lyckas få tillbaka mitt materiella välstånd, kommer mina hemförhållanden, min kärlek och trivsel i livet att bli lidande.

Osökt tänkte jag då på ordspråket ovan.
Är det verkligen ett bra tips?
Om man upptäcker att man har tagit fan i båten – varför inte stjälpa honom över bord genast och ro därifrån så fort som möjligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar