söndag 14 april 2013

Sköljmedel

Jag sitter i godan ro och åker tåg, då familjen Sköljmedel kommer in i min kupé. Två föräldrar, ett barn – och de fyller hela kupén med doften av artificiellt äpple.

Kräkreflexen är så direkt att jag får pressa ihop läpparna och svälja.

Antagligen känner de inte sin egen doft. Det blir ju så, när man är van vid en viss arom. Som när man köper en parfym, och tar lite lite första gången för att sedan öka dosen successivt eftersom man själv inte känner att det luktar längre.

Kanske tycker de att de luktar gott.
Där tycker vi olika.

Jag slutade med sköljmedel i tvätten för 12 år sedan, då jag fick barn. Då läste jag nämligen vad sköljmedel är egentligen... Sköljmedel lämnar tvålrester i tygerna, vilket ligger och irriterar huden hela tiden. Precis som om man hade tvålat in sig och inte sköljer av. Det ville jag inte utsätta mina barn för.

Senare har jag också förstått att det är flera problem med sköljmedel. Här är en kort förteckning över de ämnen som finns i dessa doftbomber:
- Benzyl Salicylate – Vanlig allergen enligt SCCP:s kartläggning
- Eugenol - starkt hudirriterande. Farlig för lever och njurar; möjligen cancerogent
- Geraniol - Hudirriterande och allergen, ett av de 13 mest allergiframkallande doftämnena i Europa
- Hexyl Cinnamal – Kanelaldehyd: Kan framkalla spontan abort
- Hydroxycitronellal – Hudirriterande, har rapporterats bidra till uppkomsten av psoriasis
- Linalool – har rapporterats bidra till uppkomsten av psoriasis

Det allra tristaste med detta är att de flesta av dessa ämnen är lika farliga för de runtomkring som för den som har kläderna på sig. När familjen Sköljmedel kliver in i min tågkupé, utsätts jag alltså för alla dessa ämnen utan att jag kan göra ett enda skit åt det.

Jo, det kan jag: Byta vagn.
Och det gjorde jag också.

För inte nog med att det är otäcka ämnen: Det luktar ju bedrövligt!
Kemiskt, stickande, låtsas.
Allt annat än "frisk äppelblom" eller vad det kan ha stått på flaskan.

Jag önskar bara att fler visste vad de utsätter sig själva – och andra för!
Då tror jag att de skulle strunta i sköljmedlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar