tisdag 14 augusti 2012

Lögner

Såg en film på semestern som väckte en hel del tankar.
Den handlade om typ ett parallellt universum, där ingen ljög.
Alla sa alltid sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen.

När killen skulle plocka upp tjejen på en date, sa hon:
– Jag hade hoppats att du var längre. Jag är inte attraherad av dig, så det blir inget efterspel, men jag hänger med på middag för att jag är hungrig.

Huvudpersonen i filmen var manusförfattare för just film.
Det var bara det att filmerna handlade bara om historiska händelser.
Det fanns ju ingen fantasi, inga påhittade historier.
Därför skrev de "1100-talet" och "Marie Antoinette" och liknande.
Dessa manus lästes sedan upp av en person. Det var spelfilmen.

En lite rolig och söt film, men den satte spår.
Efteråt kändes livet så förljuget!

För om man jämför med det: Jösses, vad vi ljuger!
Vi friserar ju sanningen hela tiden.
Det är ju väldigt sällan vi säger allt vi tänker.
Eller säger det rakt upp och ner, utan att välja våra ord.

Tänk på anställningsintervjun:
– Varför vill du ha det här jobbet?
– Jag vet inte om jag vill ha jobbet. Är bara här för att känna av stämningen och träffa er. Om jag får det där andra jobbet som jag verkligen vill ha, kommer jag absolut att tacka nej till det här.

Eller på vandrarhemmet, när vi möts i köket.
– Hej.
– Jag valde att inte hälsa på dig, eftersom jag inte bryr mig om dig och vi aldrig mer kommer att träffas efter det här, men nu när du säger hej blir jag väl tvungen. Hej.

I affären:
– Är det ok att jag går före i kön? Jag har bara det här.
– Nej, det är inte ok. Du är säkert pensionär och har all tid i världen. Jag, däremot, har lämnat mina barn ensamma hemma, har en tvätt som måste hängas och har felparkerat utanför, så jag har bråttom.

För att inte tala om alla gånger vi håller tyst, för att slippa säga vad vi tycker. Också en sorts lögn.

Jag har alltid tänkt att det är det som krävs för att vi ska kunna leva i grupp. Men är det det?
Tänk om man skulle prova att säga hela sanningen, bara sanningen en hel dag.
Bara på test?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar