onsdag 6 juli 2011

Statligt monopol på spel?

Jag spelar inte.
Av princip, faktiskt, på grund av det statliga monopolet.

Det är en mycket märklig inrättning, tycker jag.

Ska statsapparaten finansieras av spel? Jag tycker inte det. Det är åtskilliga miljarder varje år som dras in den vägen, men jag tycker inte det är riktigt sunt.

Jag har inte riktigt förstått varför det råder monopol. Tycker man att det är farligt att spela och är det därför reglerat från statligt håll? Lite som Systembolaget?
Eller tycker man att det inte ska göras pengar på spel och dobbel? Men varför skulle det i så fall vara bättre att staten skor sig på folks spelvilja?

Jag ser dessa statliga spel som extra skatt.
Och eftersom jag tycker att skattetrycket är högt nog som det är, låter jag bli att spela.
För mig är det lite lurigt – en smygskatt, som skor sig på människors drömmar.

Det är kanske cyniskt, men så känner jag.

Sedan hör jag ju till dem som tror på människors egen förmåga att välja. Jag tror att de som vill spela, kommer att spela och att de som vill dricka alkohol kommer att göra det. Fria viljan!

Och tror man från statligt håll att det är menligt för hälsan att spela och dricka, så kanske man inte ska ge sig in i affärerna...

Men det är sällan man ser debatt om fritt spel. Det är på något sätt lite tabu fortfarande. Märkligt! Kanske är det lite för lukrativt för staten för att våga diskutera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar