onsdag 27 juli 2011

Korsett

Nej.
Det fungerar inte med korsett när man är en tjockis som jag.

I katalogerna visar tjusiga modeller korsetter som ska slimma och forma. Modellerna ser fantastiskt snygga ut – men det gör de förstås även utan plagget i fråga. Texten vid plagget lovar att man ska bli kurvig och se slank ut, men det är inte riktigt sant.

När jag var nytjock, försökte jag några gånger.

Jag upptäckte dock snart att om man trycker in fett på ett ställe, så väller det ut på ett annat. Och eftersom det enda ställe där bulligt fett uppskattas är vid bysten, så blir den först så enorm som korsetten tillåter och sedan väller resten ut på mindre smickrande ställen.
Till exempel i armhålorna.
Eller vid skulderbladen.
Eller vid benringningen.
Resultatet blir därför något helt annat än katalogbilden.

Dessutom ser man märkligt komprimerad ut. Pressad, kompakt och något ansträngd.
Om någon kramar för hårt kan det också hända att någon del av korsettplagget spricker och då vet ingen vad som händer. Risken finns att fettet skjuter ut och orsakar någon form av skada på omgivningen.

Så jag föredrar att låta fettet hänga fritt. Det är luftigare, känns mer avslappnat och naturligt. Vackert är det kanske inte, men det ser helt ok ut jämfört med alternativet.

På 70-talet brände kvinnorna sina BH-ar och lät brösten hänga fritt.
Jag har bränt mina korsetter och låter valkarna fladdra.

Det är så här jag ser ut.
I alla fall just nu.
Och jag blir inte lycklig av att försöka se ut som någonting annat.

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar