måndag 5 december 2011

Olika nivåer

Vi lever i en värld med en fantastisk variation av nivåer. Man kan i varje liten situation och aktion välja precis var man vill lägga ribban.

Låt oss ta exemplet ”trivsel”.
I mitt behandlingsrum vill jag att det ska vara trivsamt. Givetvis lägger vi olika saker i det begreppet, men en sak tycker jag är oundviklig: Tända ljus.

Det måste helt enkelt finnas någon öppen låga i rummet. Så är det.
Vad mer är: Dessa ljus måste (för att jag ska vara nöjd) finnas i ett fint sammanhang: En fin värmeljuskopp, ett vackert fat med några stenar på eller en fin lykta.

Man kan tycka att jag redan där har höga krav, jag vet.
Tyvärr sträcker det sig längre än så…

Helst vill jag tända med tändstickor. Jag älskar lukten av tändsticka mot plån och när man blåser ut stickan. Gaständare göre sig icke besvär.
Dessutom vill jag att tändstickorna ligger i en vacker ask. Får jag välja, så tar jag en fin ask – kanske lila eller med blommor på – med långa stickor.

Om jag har alla dessa komponenter på plats, är jag nöjd och glad.

Visst förstår jag att det finns folk som inte tycker att tändsticksasken spelar någon roll, eller hur man får fjutt på ljuset. De kanske är nöjda med ett litet ljus och struntar fullständigt i fatet/ljusstaken. Och det finns folk som skiter i ljusen helt och hållet.

Det är bara en fråga om kravnivåer.
Givetvis överlever jag utan både ljus, vackra fat och tändstickor i fina askar.
Får jag välja, väljer jag att lägga tid på att få till det som jag vill ha det.

2 kommentarer:

  1. det är viktigt med det där lilla extra.

    SvaraRadera
  2. Tycker vi, ja.
    Andra tycker att det är jättejobbigt och helt onödigt.

    Och de tycker ofta att jag är jättejobbig och onödig.

    SvaraRadera