tisdag 13 december 2011

Tända ljus - livsfarligt?

Det var ett märkligt nyhetsinslag på TV härom veckan. Reportern stod på en av Malmös mest trafikerade gator och påstod att det blir mer luftföroreningar av ett ljus än det är på den gatan.

Jag lyfte undrande på ögonbrynet.
Informationen var något bristfällig.

Luftmängden kring ljuset borde spela in.
Om ljuset tänds i ett 10 kvm stort rum eller ett 40 kvm stort rum ger ju helt olika luftföroreningar, eller tänker jag fel?

Och var i allsindar hade de mätt och när?
Precis vid veken vid tändögonblicket eller två timmar senare, när partiklarna hunnit spridas i rummet?

Jag vet inte om det var rapporteringen kring undersökningen som var kass eller om undersökningen i sig var kass. Däremot vet jag hur jag själv upplever luften i de båda miljöerna.

På en hårt trafikerad gata får jag svårt att andas. Jag får ont i huvudet, ångest och känner mig smutsig. Hud, hår, och näsans innandöme blir täckta med grått kladd.

Om jag så tänder 10 ljus i ett rum och vistas där i timmar, så känns det inte alls. Ifall rummet har dåligt med syretillflöde, kan jag eventuellt få huvudvärk om det blir instängt. I övrigt ingenting, förutom att jag blir lugn och harmonisk.

Min helt ovetenskapliga bedömning är därför att det är precis tvärtom!
Att tända ljus är bra för hälsan och inte farligt.
Att vistas i högtrafikerade miljöer bör undvikas.

Jag tror nog att den där undersökningen är en sådan där mikrovågsugnsundersökning. Kommer ni ihåg när mikrovågsugnstillverkarna gick ut med att det var skonsammast att koka grönsaker i mikron? De hade nämligen köpt en undersökning där man mätte hur mycket vitaminer det fanns kvar i vattnet kring grönsakerna. Om man kokade grönsaker i en gryta, blev det jättemycket vitaminläckage i vattnet. I mikron, däremot, kunde man knappt uppmäta några vitaminer i vattnet. Alltså drog man slutsatsen att alla vitaminerna var kvar i grönsakerna där. Problemet var bara att man inte kollade. Senare visade det sig att grönsakerna i mikron inte innehöll några vitaminer alls, eftersom alla vitaminer skakade sönder. Oooops! Konstigt nog ville inte mikrovågsugnstillverkarna sprida den undersökningen...

4 kommentarer:

  1. Jag tror no att luftföroreningarna blir desamma oavsett rummets storlek men koncentrationen av dem borde skifta. Man vet ju att det inte är helt hälsosamt med öppen brasa så säkert existerar det hälsovådliga ämnen även vid ett tänt ljus. MEN förmodligen är nyttan av att koppla av med tända ljus större än faran. Vi får väl välja en annan väg kring trafiken en annan gång istället;-)

    Jag röstar som du, fler levande ljus åt folket!

    SvaraRadera
  2. Ja, herregud! De har väl nånslags nyhetstorka. Mitt sunda förnuft säger mig att det inte alls är särskilt farligt med tända ljus men att det däremot är väldigt o-hälsosamt att vara ute i stark trafik och få i sig avgaser.
    Basta.

    SvaraRadera
  3. Det där med micron är nog bara en modern myt...

    SvaraRadera
  4. Nej, Lasse, tyvärr inte.

    Svensk forskare, Stig Bengmark, tror han var vid Lunds universitet, har visat på minst 70% förlust av vitaminer för mat som värms på 450 W i några minuter. (Ännu värre på högre effekt.)

    Finns också flera forskare inom EU och även i USA, men jag kan inte deras namn.

    SvaraRadera