onsdag 21 december 2011

Pyttefint

"Det är bra att bo på landet, då behöver man inte ha det så pyttefint".
Så sa min makes farmor när hon var på besök i vårt nya hus en gång för länge sedan.

Det har jag kommit ihåg.

Jag gillar det ordet: Pyttefint.
Man förstår precis. Fint och puttenuttigt, pluttiduttigt och chict.
Nej, tack! På landet är det lite mer helylle och rejält.

Fast till jul blir det lite andra krav.
Då vill jag faktiskt ha det åt det pyttefina hållet.
Städa ur alla skåp, diska igenom allt porslin, torka ovanpå skåpen, städa kylen och ugnen, torka väggar och tak, putsa fönster. För då blir det lite mer jul!

Dels är det fantastiskt att sitta på julafton i trevligt sällskap och veta att ALLT är fixat. Njuta av glansen och doften, och vetskapen att det är helrent.
Dels är det så skönt att veta att det blir gjort någon gång. Det händer ju liksom inte en vanlig städdag mitt i veckan...

Pyttefint.
Ganska mycket är fixat, lite är kvar.
Det börjar närma sig julstämning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar