lördag 10 december 2011

Vilket bakverk är du?

Jag tror att man kan förstå människor utifrån vad de köper för bakverk på fik.

Min man, t ex, är en mazarin. En traditionell sort, som inte lockas av nymodigheter. Han vet redan vad som är bäst, behöver inte prova nytt. Samtidigt unnar han sig det goda.

Min mamma, däremot, är en ostmacka. En halv. Hon vill inte slösa, tycker att allt annat är för onyttigt och att mackorna förresten är för stora. Kan man få en kvarts smörgås?

Själv är jag en kärleksmums med extra gugg. Oftast, i alla fall. Om den ser god ut. Annars kan jag ta en chokladmaroni eller en kladdkaka. Choklad är alltid godare än inte choklad. Jag är en njutare/frossare utan tanke på morgondagen, svag för det intensiva.

Jag har en vän som är morotskaka. Eller cheescake. Den där sorten som också njuter hejdlöst, men som är lite förfinade och har gått vidare till det nyare.

Min far är en kanelbulle. Han är traditionalist, ogillar kladd och fuzz och tycker att det är onödigt mycket att välja på nuförtiden. Kanelbullen är ju bäst. Skulle säkert gärna köpa knäckäpplen om det gick.

Vilket bakverk är du?

4 kommentarer:

  1. napoleonbakelse: hård på utsidan och mjuk på insidan:-)

    SvaraRadera
  2. Fast ibland är jag en rågkringla. Eller en sillsmörgås. Och när jag skrev det där inlägget hade jag just beställt in en morotskaka.

    Ombytlig, med andra ord.

    SvaraRadera
  3. tror jag är en sockerbulle ibland också. Mjuk och degig. Fast det kanske inte är hur jag är utan hur jag ser ut:-))

    SvaraRadera