onsdag 14 december 2011

Låtsastrevlig

Det finns låtsastrevliga människor.
De har en vänlig yta, men under är det nattsvart.

Vänligheten och hjärtligheten sitter liksom ett skal runt dem.
Vid en första anblick är det därför det man ser.
De verkar öppna och man vill lära känna dem mer.

Misstag.

Då visar det sig nämligen att under det vackra skalet lurar mörka hemligheter.
Där finns avundsjuka, rädsla, litenhet, hämndbegär, hat, ilska och missunsamhet.
Varje trevlig kommentar har en vass tagg på slutet, som ger en sur eftersmak.

Under ytan är de inte vackra alls.
Fast det syns nästan utanpå också.

Om man är lite van, kan man se det från början.
Den snygga vänligheten är som en glasyta, men den ser ansträngd ut.

Jag undrar om de själva tycker att de är trevliga.
Kanske har de blivit behandlade med så mycket ironi, förminskning och förlöjligande att de inte kan se världen utan?

Rädslan att inte räcka till, att inte vara bra nog, kokar under ytan.
Ilskan över att inte få tillräckligt med plats, att inte vara tillräckligt betydelsefull, skapar spänningar i deras kroppar.

Låtsastrevliga.
Det är faktiskt värre än de som är ärligt otrevliga.

4 kommentarer:

  1. Tycker inte jag. De "låtsastrevliga" kämpar en kamp, den öppet otrevlige försöker inte ens. Vem tycker det är kul att bli utsatt för irriterade och sura personer?

    SvaraRadera
  2. Hm... Du tänker så.

    Jag tänker att de som låtsas är falska och försöker dölja sina onda uppsåt. De otrevliga är i alla fall tydliga, så att man direkt förstår var man har dem.

    SvaraRadera
  3. jag tänker att det är bättre att veta var man har folk, gillar inte falskhet. Den som är otrevlig vet jag var jag har mer än en som ler mig i ansiktet och kastar kníven i ryggen.

    SvaraRadera
  4. Jag tänker att det måste vara svårt att veta vem som låtsas... Om det är så måste det finnas en orsak typ dålig självkänsla och det är ju ganska tragiskt. Jag tror att det hänger ihop lite med ditt tidigare inlägg om att inte ta illa upp...det är deras problem helt enkelt och allt jag kan göra är att försöka tillföra något positivt i deras liv genom att helt enkelt vara trevlig tillbaka..på riktigt. Ganska avväpnande;-)

    SvaraRadera