måndag 12 december 2011

Att se längre än sig själv

Du går förbi någon på gatan, någon du känner.
Du hälsar. Hon svarar inte.
Vad tänker du då?

”Varför var hon så sur? Har jag gjort henne något?

Jag tror att det är vanligt att man tänker så. Det är dock ett uttryck för narcissism.

Varför tror vi att allt kretsar runt oss?
Hur kan du anta att hennes humör har med dig att göra?

Kanske går hon i tankar och helt inne i sig själv.
Eller så har hon precis stoppat glasögonen i fickan för att det regnar – hon ser dig inte.
Tänk om hon helt enkelt inte känner igen dig, du kanske har en ny frisyr?

Vi vet ju inte.

Sannolikheten att anledningen skulle ha med just din person att göra, är ju dock försvinnande liten. Eller är du den enda personen i hennes liv? Antagligen inte.

Förmodligen handlar alltså hennes uteblivna hälsning om något helt annat. Att automatiskt tro att det handlar just om DIG, är att ge dig själv väldigt stor betydelse.

En narcissist tror att allt handlar om henne eller honom.
Att världen kretsar kring dem, att planeterna snurrar runt tack vare dem.
De tror att alla relaterar till dem, att allt som händer i närheten är ”deras” händelser.

Du är säkert inte sådan, men tendenser till narcissism har vi nog lite till mans.
Det gäller bara att bli uppmärksam på dem, så att man kan lägga ner de där beteendena.

Om du oroar dig – spring efter henne, dra henne i rockärmen och säg: ”Hej!”
Jag lovar att hon kommer att säga.: ”Nämen hej!” och lysa upp.
Säkert missade hon dig bara…

2 kommentarer:

  1. Bra att bli påmind om detta :) Visst är det lätt att tro att det "handlar om mig".

    SvaraRadera
  2. Exakt så! Jag har nog aldrig varit så lättstött, kort stubin men inte lättstött, men jag har tränat upp den där förmågan ännu mer. Allt, och faktiskt ganska lite, handlar om mig. Men det är bra med en påminnelse ibland;-) Bra skrivet Karin!

    SvaraRadera