fredag 28 oktober 2011

Prova - vad fungerar för dig?

Jag har för länge sedan tappat tron på överheten.
Redan i skolan insåg jag att rektor, lärare och andra myndighetspersoner bara är vanliga dödliga. De har egna motiv, egna agendor och begränsningar som gör att de faktiskt inte alltid agerar i vårt bästa intresse.
Det gäller också myndigheter, politiker och chefer.

Väldigt få har verkligen världens bästa för ögonen.

Jag litar inte på några "goda råd". Inte så att jag är misstänksam – jag vet bara att råden kommer ifrån en vanlig människa. Och när det gäller svenskar är ofta denna vanliga människa ganska hämmad. Dessutom varken speciellt modig eller förändringsbenägen.

Socialstyrelsens 6-8 mackor om dagen handlade om att få bort ett spannmålsöverskott. Pengar, inte hälsa.
"Gå hem och ta två alvedon" sa läkaren som undersökte min fot (som senare visade sig ha ett brutet mellanfotsben).
Mjölk ger starka ben, säger myndigheterna. Svenskar dricker mest mjölk i världen och har mest benskörhet i världen. Logiskt?
Alla skulle vaccinera sig mot svininfluensan med ett helt ofarligt vaccin, annars var man illojal. Sedan visade sig motiven vara att hindra mass-sjukskrivningar (ekonomi igen, inte hälsa) och att vaccinet gav sömnsjuka.
"Akupunktur är flum" sa sjukvården 1980. Men senare blev det en godkänd behandlingsmetod. Om den utförs av en sjukgymnast eller sjuksköterska, som fått några dagars utbildning, men inte om en akupunktör med 3 års utbildning gör den.

Listan kan göras hur lång som helst.
Men förstå mig rätt: Jag är inte arg eller bitter!
Jag har bara fattat att alla förståsigpåare inte förstår sig på särskilt mycket.

Det beror på att de ofta är administratörer och "duktiga", skolade i en fyrkantig värld. De är inte nytänkande, självgående, äventyrslystna, våghalsiga. Därför kommer de inte med banbrytande idéer och de ligger ofta efter.

För en person som jag, som vill veta mer hela tiden och se det senaste, passar det inte så bra. Det jag är intresserad av är några år framför deras horisont. Därför finns det inga forskningsresultat att luta sig mot. (Åtminstone inga relevanta.)

Hur gör man då?
Själv är bäste dräng, tänker jag - och provar.
Jag provar allt på mig själv.
Fungerar det, så talar jag om det för de som undrar.
De får prova på egen risk, om de vill.

Och tänk: Det går för det mesta kanonbra!
Man provar tills man hittar det som fungerar.
Gör det du med! Prova tills du hittar din grej, det som fungerar för dig!

Ge inte upp bara för att socialstyrelsen inte har några rekommendationer på området...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar