onsdag 5 oktober 2011

Plötsligt händer det!

Visst har vi alla gjort det: Drömt om en triss-vinst.
Helst den där när man inte behöver gå tillbaka till jobbet: Jättemånga pengar i månaden i jättemånga år.

När jag var liten, var det en högtidsstund att skrapa en Trisslott. Vi satt alla runt köksbordet och skrapade under andakt.

I min egen familj köper vi Trisslotter för att pigga upp tråkiga och grå vardagar. När vi står i affären, känner oss stressade och trötta och vädret är eländigt, då säger jag: Hörni, ska vi köpa en lott?
Det slår aldrig fel; alla blir lite gladare.

Ibland köper jag och har en i plånboken i flera veckor. Det känns spännande.

Nu tänker jag testa ett helt nytt användningsområde för dessa lotter: Jag utlyser städtävling. Varje vecka ska alla skriva ner de sysslor de gör hemma. Den som i slutet av veckan har gjort mest, får en Triss-lott.

En lott, så många användningsområden!
Om jag har vunnit? Nej, aldrig mer än 75 kr, men det är inte poängen.

Det är drömmen om vinsten som är allt.

3 kommentarer:

  1. mmm, så är det. Och har man ingen lott kan man inte vinna.

    SvaraRadera
  2. Min far köpte aldrig några lotter utan sa alltid; "Om det är meningen att jag ska vinna så gör jag det ändå!"

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Ja, chansen att hitta en vinstlott på gatan kanske är ungefär lika stor som att ta just rätt lott i affären...

    SvaraRadera