måndag 3 oktober 2011

Olyckor som sätter spår

När vi är med om trauman i livet, sätter det ofta spår i kroppen. Jag menar inte ärr, inte de fysiska skadorna – jag menar kroppsminnet.

Varenda cell påverkas när något riktigt otäckt händer. I muskler, blodkärl, lungor, hjärna m m lagras den här informationen.

När något liknande sedan händer igen, reagerar kroppen direkt.

Som exempel kan jag ta mig själv. För över tio år sedan blev jag påkörd. Vid smällen fick jag bl a en whiplash och fick vänster höft intryckt.
Nu har jag inte ont av detta, utan ser mig som fysiskt frisk.
Idag fick jag sladd med bilen och höll på att köra av vägen.
Direkt fick jag en del av symptomen tillbaka.

Vad gör man då i dessa situationer?
Andas djupt, försäkrar sig om att allt är väl och adresserar reaktionen i kroppen. Säger: "Jag hör, jag vet att vi minns" och låter det bara passera.

Det är inte livsnödvändigt för kroppen att behålla den här reaktionen, så den kommer att försvinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar