onsdag 15 maj 2013

Söka jobb

Just nu är det väldigt modernt med jobbcoacher.
De lär en att se möjligheter, skriva CV och brev samt vara proaktiv.

En sak tror jag att de glömmer:
Man behöver lära sig att hantera avslagen.

Trots att jag själv har suttit i rekryterande sits oftare än jag har sökt jobb, tycker jag att det här med avslag är svårt. Ofta har man ju ansträngt sig, satt sig in i organisationen, tänkt kring verksamheten och plitat ihop ett fint brev utifrån sin fantasi om hur det skulle vara att jobba där. Det kräver ju att man har tänkt sig in i hur det är att jobba där – och det tänkta har nästan hänt.

"Vi har valt att gå vidare med andra sökande."
VA?
Valde de några andra före mig?
Och jag fick inte ens komma på intervju?

Det känns faktiskt lite som en personlig förolämpning.
Trots att jag vet att det handlar om så många aspekter som jag som sökande inte har koll på: Arbetslagets sammansättning, hierarki, personlighet/kemi, kunskapsnivåer... Behoven vet ju bara arbetsgivaren. Självklart väljer de rätt personer! Och det handlar inte om att jag är dålig eller okunnig eller har fel bakgrund. Det handlar bara om att de vill ha något annat.

När jag jobbade som regissör och koreograf var det samma sak.
Flera gånger hände det att jag sa "nej tack" till någon som faktiskt var riktigt duktig och fin, bara för att hen inte passade in i övriga ensemblen. Då kunde det vara så enkelt som att hen var för lång/för kort för att kunna matcha motspelaren, hade en röstklang som inte passade in eller hade en utstrålning som inte kändes rätt. Några gånger satt jag och vred och vände på de personer som hade sökt, försökte flytta runt kandidaterna i olika roller, för att få in den där himla duktiga personen – och misslyckades. Då säger man minsann "nej tack" med tungt hjärta, det lovar jag.

En viktig sak att komma ihåg är ju också:
Det blir precis som det ska bli.
Har du inte blivit kallad till intervju, så vill du inte jobba där.
Om de tycker att du är för glad/lågmäld/kortfattad/pratsam... så skulle du inte trivas.

Därför är det lika bra att säga TACK när man får avslag.
Tack för att ni känner er organisation så bra, att ni redan vet att jag inte passar in där.
För mitt jobb väntar på mig... Där borta i framtiden, någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar