måndag 20 maj 2013

Kräv ett ekologiskt alternativ!

Jag äter ogärna ute på restaurang. Inte för att det är dyrt eller ogott – nej, för att jag får sämre mat där än hemma.

Jag pratar givetvis om ekologisk mat.

Efter att ha ätit helt KRAV-märkt (eller i nödfall ekologiskt) i flera år, känner min kropp att den inte vill ha den andra maten. Det smakar inte, det känns lustigt i magen, jag blir trött och hungrig fortare. Därför låter jag bli att gå ut och äta, tar med mig matlåda och njuter av det goda.

Men igår sa min make det bästa jag har hört på länge:
– Vi borde kräva ett ekologiskt alternativ när vi går på restaurang.

Självklart!
Det borde vi ju göra.

Det finns numera nästan alltid ett vegetariskt alternativ, för dem som inte vill äta animaliska produkter. Givetvis borde det finnas ett ekologiskt alternativ, för oss som inte vill äta gifter!

Jag funderar på att starta ett upprop.
Alla som ansluter sig, måste gå in på minst en restaurang i veckan och fråga efter ett ekologiskt alternativ. Om svaret blir nej, ska man gå ut igen. Vad tror du om det?

Om tillräckligt många efterfrågar det, kommer det givetvis att dyka upp.
Och det borde vara en mänsklig rättighet att få välja bort kemikalier, konstiga tillsatser, konstgödsel, besprutning och annat krafs. Inte för att ALLA måste tänka så, men det borde finnas åtminstone EN rätt på menyn som faktiskt är ätlig för oss som har extra fokus på miljön, våra kroppar, våra barns kroppar och på dem som arbetar med maten.

Vad säger ni?
Ska vi?
Är du med i mitt eko-uppror?

Läs för övrigt gärna detta:
Sju sätt att döda myter om ekologiskt, Naturskyddsföreningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar