söndag 26 maj 2013

Porrbilder i reklam

Vad har hänt med klädreklamen?
I synnerhet årets badmode visas upp på ett oväntat billigt sätt.

På 80-talet fanns det reklam som alla skrattade åt, av typen "tjejer som med minishorts putar med rumporna över en bil som de låtsas tvätta". Killar i tonåren dreglade över dessa, men i smyg. Vi tjejer fnyste och vägrade delta i tramset.

Idag ser reklamen i TV ut så för de stora kedjorna, HM och Gina Tricot till exempel. Det nya med detta är att det plötsligt tydligen är "rumsrent" med porrvinklar (bara skumpande tuttar i bild) och vattenlek. Samt – vilket är hisnande – att den här reklamen vänder sig till kvinnor.

Tydligen har vi kommit så långt att kvinnor går på de här bilderna av andra kvinnor i minimala bikinis som leker med vatten med sex i blicken. Antagligen förväntas kvinnor tänka "åh, jag önskar jag såg ut så och var så sexig", eftersom all reklam handlar om att skapa igenkänning och skapa ha-begär. Jag tvingas alltså möta tanken att (unga) kvinnor ser sig själva som tramsiga sexobjekt, med ett enda mål: Att locka och förföra, spela på sin sexualitet.

Det gör mig sorgsen.

Vad hände med Pippi Långstrump-idealet?
Klara sig själv, stark och rik och snäll men inte så intresserad av utseendet?

Vad hände med kvinnokampen?
Bränn BH-n, kämpa för lika rättigheter, leva för sina egna behov?

Jag är besviken.
Och lite rädd, att jag omedvetet på något sätt har bidragit till den här utvecklingen. För jag har ju levt medan den hände.


Antagligen skulle jag ha protesterat tidigare, vägrat något eller gått naken med plakat över huvudet någonstans, men jag missade det. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, mer än att försöka motverka de här knäppa idealen och ge mina andra barn andra förebilder, ge dem en stark känsla av vad som är rätt och riktigt i en knäpp värld.

För protestera naken tänker jag INTE göra. :)
Speciellt inte när folk förknippar nakenhet med sex.
Oj oj oj – vi har rört ihop det för oss, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar