torsdag 18 oktober 2012

Tycker jag, tycker jag

Kommer ni ihåg sången ur Emil i Lönneberga, den som Ida sjunger?

...och då sa hennes far
att den ungen är rar
men hon ser inte ut som hon skulle
tycker jag, tycker jag, tycker jag, tycker jag
nej hon ser inte ut som hon skulle


Själva "tycker jag"-et är roligt.
Tycker jag.
Det är nämligen så att jag gillar subjektivitet.

Uppfostrad som jag är i den naturvetenskapliga traditionen, vet jag att tyckande är helt fel. Fakta, generaliserbarhet, objektivitet och referat – det är grejer, det.

Att "tycka" är flummigt och ovetenskapligt.
Ja, faktiskt är allt som inte är direkt mätbart flummigt.
När jag och mina vänner skrev C-uppsats och valde ett kvalitativt tillvägagångssätt, i stället för ett kvantitativt, fanns det somliga som hetsade upp sig.

Hotfullt.
Att man säger: Det viktiga är vad just den här människan tycker, även om det inte går att dra några slutsatser som gäller andra.

Jag tycker om att säga "jag tycker" och "tänker jag".
Lite för att retas med de där vetenskaparna.
De blir ju så arga! Det är roligt.

Men också för att jag är intresserad av vad andra tycker och tänker. Om jag säger "jag har läst att..." så är risken att folk inte säger något. För om det står i en bok är det liksom SANT. Då vill de inte säga vad de själva tycker, för att de riskerar att ha fel. Och det är väldigt farligt.

Idag har jag sett en föreläsning med Troed Troedsson, från Paradigmmäklarna. Han säger att subjektivitet är det nya svarta. I en värld där allting är ungefär lika funktionellt, handlar det bara om vad man tycker.
Ha!
Det är ju det jag har sagt hela tiden.

Teknikprylar är bra exempel:
Försök inte att övertyga mig om att Android är bättre.
Jag skiter i argumenten – jag kommer aldrig att överge iPhone.
För jag gillar den.
Och Mac.
Faktiskt skulle jag köpa Apples produkter om de så kostade dubbelt så mycket som alla andra. Irrationellt och irriterande, va?

Ja, kanske.
Men jag tycker om dem.
Och jag struntar i tråkiga prestanda.
Det är känslan jag är ute efter.
Tycker jag, tycker jag, tycker jag, tycker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar