onsdag 17 oktober 2012

Offer för generna

Det finns en tendens hos människor att skylla sin ohälsa på gener.
"Jag har ju ärvt min dåliga rygg av min pappa."
"Min allergi är jag född med."
"Det är en medfödd felställning."

Nu kanske jag gör mig impopulär, men här kommer min inställning i alla fall:
Generna avgör endast dina förutsättningar, inte resultatet.

Vi har alla medfödda förutsättningar.
Somliga saker är mer påtagliga, t ex om vi är födda med scolios eller endast en framtand i överkäken.
Andra är osynliga: Matallergi eller ADD.

Ytterligare andra ligger sovande.
De syns inte men finns där i bakgrunden, som en möjlighet.

Hur de här förutsättningarna påverkar oss, beror på hur vi ställer oss till dem.
För vad är hälsa?
Hälsa är HUR VI MÅR, dvs vår upplevelse.
Den kan se ut hur som helst, oavsett hur kluriga förutsättningar vi har.

Om vi ser oss som sjuka, är risken väldigt stor att vi blir offer.
Om vi i stället ser det som en grund, som vi själva kan bygga på, är det stor chans att vi nästan glömmer bort "problemet".

Jag tar mig själv som förtydligande exempel.
Med diagnosen "reumatism", kunde jag låta mig definieras av detta.
Jag väljer dock att se reumatismen som ett symptom, något som har utlösts av tidigare okunskap om näring och samband i kroppen.

Om jag äter på ett visst sätt, sover ett visst antal timmar och undviker vissa saker (som exempelvis stress), mår jag toppen. Jag lider inte av reumatism, jag råkar ha en reumatisk gen.

En pojke med ADHD kan se det som ett hinder för inlärning.
En annan kan se det som en möjlighet: "Jag kan göra massor av saker samtidigt!"
Gissa vem som mår bäst?

Ofta kan vi inte ändra på förutsättningarna.
De får vi leva med.
Men vi väljer vad vi ska göra med dem.

Vi har fått vissa kort på given – sedan handlar det om att spela dem väl!

Jag är övertygad om att vi alla är perfekta, med alla de förutsättningar vi har. Att låta generna förlama mig – nej, det kommer inte att hända.

Jag vägrar att vara ett offer för mina gener.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar