söndag 28 oktober 2012

Jobba över

"VA? Varför vill inte du jobba över?"

Jag vet. Det är jättekonstigt.
Man ska nämligen visa framfötterna och vara tillgänglig och flexibel.

Att säga nej till övertid är inte trendigt.
Att dessutom säga nej utan att ha en anledning – att lilla dottern är ensam hemma, att det är föräldramöte i skolan eller att man ska resa till Spanien – är näst intill suspekt.

Men jag är lurig, jag.
Jag säger nej.

Vi har nämligen ett avtal, min arbetsgivare och jag.
Jag upplåter mitt kunnande och mitt engagemang under en överenskommen tid.
Om min arbetsgivare vill att jag ska jobba mer än det, eller på annan tid än den överenskomna, krävs det en helt ny förhandling.

Och jag anser att jag ska klara av mina arbetsuppgifter på den där överenskomna tiden. Annars är jag antingen inkompetent eller så är jobbet feldisponerat. För många arbetsuppgifter, felaktigt fokus eller något organisatoriskt problem.

Om min arbetsgivare anser att någotdera är fallet, får vi väl ta en diskussion om det.

Men till dess håller jag mig till vårt avtal:
Min arbetstid och kompetens mot lön.

1 kommentar: