måndag 10 september 2012

Vad säger symptomen?

Jag är helt säker på att kroppens symptom går att läsa.
Vi måste bara lära oss att prata "kroppska".

Huvudvärk – du har för mycket i huvudet, säger kroppen.
Överansträngd hjärna.
Och vätskebrist.

Ont i axlar och armar?
För mycket att bära på, för mycket stress, anser kroppen.

Ont i halsen?
Du säger inte ditt hjärtas mening, tycker kroppen.

Ryggskott: Lägg dig och vila, säger kroppen bestämt.
Lyssnar du inte nu, drar jag till med ett diskbråck.

När jag blir sjuk brukar jag fundera:
Vad vill min kropp säga mig nu?
Och då lyssnar jag – sent omsider.
För vi blir bara sjuka när vi inte har lyssnat.

Hade vi följt de mer subtila tecknen – att vi kände oss trötta, var irriterade, kände olust, var aggressiva, glömde saker – så hade vi sluppit bli sjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar