fredag 14 september 2012

Kylskåpsäta - helrätt!

Jag älskar att vara ensam hemma. Då kan jag nämligen kylskåpsäta.

Det innebär att jag öppnar kylskåpsdörren och tittar in.
Står där en stund och låter ögonen svepa över maten.
Så plötsligt blir jag sugen på något – och det äter jag.

Jag tror nämligen att min kropp vet vad den behöver.
Om jag låter den välja, blir det jättebra!

Det innebär att kosten blir väldigt varierad. Ibland äter jag frästa kikärter med ingefära och vitlök, med zucchini och morotsrippel. En annan gång blir det äggakaka med skinka. En tredje blir det sillmacka och oliver i en skål.

Ibland får man vara lite listig.
Kroppen säger: "Chokolad!" och snålvattnet börjar rinna.
Jag tänker: "Magnesiumbrist", och fokuserar på broccolin.
Eller tar en tsk kakao.

Fördelarna med detta är att det blir en varierad kost, man äter precis lagom mycket och man blir härligt, lyckligt mätt.
Nackdelarna är att det är väldigt opraktiskt om hela familjen ska välja.
Därför gör jag detta mest när jag är ensam och själv.

Tricket är att ha många olika, roliga matvaror hemma.
Då kan man få till härliga måltider när som helst!
Eller bara öppna en burk makrill när man känner för det.

Kylskåpsätandet fungerar bara i en välfylld kyl.
Står där bara ett paket mjölk och lite ketchup, så blir det ju inte bra.

Allra bäst är det på kvällen.
Man är lite trött, kanske vill mysa lite i soffan, och tar en tur förbi kylen.
Resultat: En frukt, lite kronärtskockshjärtan, ett salt kex och några nötter.
Mmmmm.
Sedan somnar man nöjd och glad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar