söndag 6 oktober 2013

Langa hit en halvtid för tusan!

Såhär är det:
Jag vill inte jobba heltid.
Inte nu, inte inom överskådlig framtid.
Jag tycker att det är för mycket.

Min bedömning är att jag inte klarar av att:
- Jobba heltid
- Hålla ordning på hem och trädgård
- Handla, laga och ta reda på god och näringsrik mat
- Hjälpa mina barn med aktiviteter och läxor
- Ha någon hobby som är min
- Promenera/träna, cykla, andas och njuta i solen

Kanske är det för att jag är ovanligt långsam.
Eller för att jag har hög ambitionsnivå.
Hur som helst: Jag vill inte jobba heltid.
De andra sakerna vill jag inte pruta av på, så jobbet måste krympa.

Eftersom jag dessutom har räknat noga på det här med att jobba heltid, och kommit fram till att det för mig är exakt samma pengar att jobba heltid som att jobba ca 60 %, så är jag ännu mindre sugen att binda upp nästan hela min vakna tid och dygnets ljusa timmar.

Men var är jobben?
Var är de kvalificerade, administrativa jobben?
När min mor var ung, jobbade hon alltid halvtid som ekonomiassistent (eller vad det hette då).
Senare jobbade hon 75 % som revisor. Det gick utmärkt.
De jobben finns inte idag.

Man pratar om "rätten till heltid". Äsch – den går jag inte på! Det är ju bara propaganda för att vi ska jobba mer, känna oss tommare, handla mer, betala mer i skatt och vara lydiga köpslavar. :)
Nej, jag respekterar absolut att somliga vill jobba heltid. Fint. Men hur är det med "rätten till halvtid"? Ingen kan inbilla mig att det knappt finns en enda arbetsplats som behöver en informatör, en projektledare, en marknadsförare, en administratör, på 50%. Det måste det ju finnas! Antagligen strax innan de andra på kontoret blir sjukskrivna för stress, men långt innan man har användning för (och råd med) en heltid.

Nä, arbetsgivare: Ryck upp er!
Annonsera ut lite deltider.
Vi, välutbildade och arbetsvilliga människor som bara vill jobba deltid, finns.
Och vi kommer pigga till jobbet och cyklar glada därifrån. :)

1 kommentar:

  1. hörde e gng; "män säger elaka saker å menar inget m det, kvinnor säger snälla saker å menar inget m det"

    SvaraRadera