lördag 29 juni 2013

Flickan som fick PRECIS vad hon ville

Det var en gång en flicka som hade högtflygande planer. Hon fick idéer och galna infall, lika fort och lika ofta som en gris blinkar. För henne var de inte bara idéer, utan helt genomförbara planer.

Hon hade roligt.
Men det var inte alltid som hennes omgivning roades lika mycket...

Många sa: Det går inte.
En och annan sa: Du borde inte.
Någon sa: Du får inte.

Ändå gjorde flickan.
Hon sa: Jo, jag VILL! Och så blev det.
Varje gång som hon lyckades genomföra blev hon paff. Lika överraskad satt hon där, på toppen av sitt nybestigna berg, gång efter annan. "Hur gick det här till", tänkte hon. "När lyckades jag med detta? Och hur?"

Samtidigt fanns det somliga som blev avundsjuka.
De tyckte: "Hur kommer det sig att HON får allt och JAG får inget? Ja ja, mycket ska ha mer."

Flickan blev lite skamsen och kände att det nog var lite fusk någonstans. Hon hade ju haft en väldig tur hela livet. Kanske borde hon vänta sig någon sorts mothugg nu, så att det blev balanserat?

För inte kan man väl få precis vad man vill hela tiden?

Mycket riktigt. Så fort hon hade tänkt tanken, började motgångarna. "Ånej, säg inte att DET kommer att hända också" tänkte flickan. Jo, det gjorde ju det... Efter många långa uppförsbackar, stannade hon till. Tänk om... Nej, så kan det väl inte vara. Eller kan det det?

Tänk om det var hennes egna tankar och uttalade ord som styrde hela processen?

Flickan sa högt för sig själv: "Vilken tur jag har, tänk att jag alltid får precis det jag vill ha och det jag behöver!" Så log hon och levde sig in i den känslan. Och minsann: Hennes tur vände! Plötsligt började allt gå hennes väg. Fin-fint gick det! Nu började hon våga drömma igen, stort, galet och vilt. Och hur vilt hon än drömde, så slog drömmarna in.

Varje natt innan flickan skulle sova, låg hon och log för sig själv.
"Tänk, så härligt att jag får precis vad jag vill!"
Så tackade hon för alla sina välsignelser och somnade.

2 kommentarer: