lördag 1 juni 2013

Kultur och kreativitet - det viktiga

Jag läste i veckan att 25 % av företagandet i Stockholm är kulturella och kreativa näringar. Fantastiskt! Jag blir så GLAD!

Som gammal danslärare och koreograf vet jag att det inte är självklart. Jag vet hur man kan bli bemött när man vill leva med kultur, i stället för ett "normalt" jobb. Men jag vet också att det går alldeles utmärkt att både försörja sig och leva lycklig!

Det finns de som räddar liv på jobbet. Brandmän, poliser, sjuksköterskor, ambulansmän, hemtjänstpersonal. När jag jobbade med dans med barn och ungdom, kände jag det ibland som att jag räddade själar. Det är så många fina människor som redan i unga år håller sig tillbaka, tvivlar på sin egen kapacitet och till och med föraktar sig själva. Att få locka fram det bästa ur dessa människor, visa dem själva hur fina de är, med hjälp av musik och dans och sång, är fantastiskt! Mer än en gång har jag också fått höra att jag var deras livräddare, att de där danslektionerna betydde allt för dem och tog dem igenom tuffa perioder.

På nätet läste jag ett citat av en vis tänkare, där det handlade om hur betydelsefulla de kulturella uttrycken är. Ju mer vi bjuder in musik, dans, sång och konst i våra liv, desto bättre förstår vi att vi alla är ett. Möjligheten till gemenskap och enhet finns inom oss alla, och kulturen öppnar portarna.

Någon arg person irriterade sig över att svensk musikexport har vuxit sig så stor. Han menade att "det inte var några reella värden", att vi inte skulle bygga luftslott. Va? Hur tänkte han där? Visst är det sant att musik inte genererar så mycket prylar, men VÄRDE har den definitivt! Och luftslott... Allt är förgängligt. Det är bara nu, idag, som egentligen är viktigt.

Jag tror att vi inom de närmaste åren kommer att se en dramatisk ökning av människor runt om i världen som ägnar sig åt kreativa näringar. Varför? För att det är dags. Vi har kämpat och slitit i så många tusentals år för att komma framåt i utvecklingen. Industrialiserat tunga arbetsprocesser, utvecklat redskap till vår hjälp, byggt oss starkare samhällen än någonsin tidigare. Vi behöver inte längre slita i samma utsträckning. Vi har för första gången i historien möjlighet att faktiskt följa våra hjärtan och göra det vi älskar och brinner för!

Det är gott. Jag tror att det möjligen kan vara lösningen på många av de problem som den gamla livsstilen skapade, som krig och girighet och frosseri. Kultur och kreativitet väcker det allra bästa hos oss alla, förenar och enar. Vi känner ljuset i oss och sätter smågrollet åt sidan.

Ibland, när jag ser en ovanligt bra koreografi eller läser en härlig bok eller hör en vacker sång, tänker jag: Hur kan människan göra så fantastiskt vackert och ändå också skapa så mycket ont? Men så inser jag: Det kan hon inte. Har vi väl öppnat upp för skönheten, så lämnar vi rädsla och hat bakom oss. Och självklart är det så vi ska leva våra liv!

Livet är till för att upplevas, njutas, älskas – och delas. Och det gör vi bäst när vi leker och lever med vår kreativitet. Klicka på länken nedan och se om du kan undvika att känna lycka och livslust... :)
Life is for sharing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar