tisdag 26 november 2013

Shoppinglista för mataffären

För alla er som tycker att det är svårt att hitta bra mat i affären: Här är min shoppinglista. Jag fokuserar på näringsrik mat, med så lite miljöpåverkan som möjligt. Det finns massor gott! Kanske kan du få några tips? Håll till godo i så fall! :)

1 Grönsaker och frukt
KRAV och eko. Ibland kan det slinka ner en liten melon eller mango, men bara för att det är så gott och så svårt att hitta eko... Eftersom jag äter fin-fina kosttillskott, tänker jag att jag klarar enstaka avsteg från principerna.
Ju mer närproducerat, desto bättre. Strunta helt i allt som är importerat från Sydamerika och liknande.
Följ säsong.
Nötter och frön KRAV: Valnötter, hasselnötter, mandel, pinjenötter, pumpakärnor, sesamfrön, linfrön, psylliumfrön, paranötter när jag hittar.
Torkad frukt eko.
Frysta bär KRAV.

2 Kött, fisk, ägg
Fisk från ishavet, vildfångad: Pinklax, Chumlax, torsk, sej, kolja, makrill. Sill i burk. Tonfisk och makrill i burk.
Kött, eko och KRAV: Lamm, nöt (ibland) - speciellt färs - och kyckling. Lufttorkad skinka från Italien (naturbetad). Viltkött ibland.
Ägg: Endast KRAV.

3 Drycker
Juice, eko eller KRAV.
Blanddrycker KRAV från t ex Finnerödja (tranbär är jättegod).
Öl, finns EKO på Systemet. Annars Staropramen, som smakar minst konstlad (vet ej om den är bättre än någon annan, men inbillar mig det).
Cider, eko, till barnen. Inte alls mycket socker i den.

4 Mjölkprodukter
Absolut endast KRAV! Naturell yogurt (full fetthalt), filjölk 3% eller gammeldags filmjölk när den finns, gammeldags mjölk, smör, bregott, créme fraiche, grädde.

5 Stockvaror
Sylt, eko eller KRAV. Konserver, eko eller KRAV: Krossad tomat och bönor i tetrapack. Olivolja, sesamolja, balsamvinäger, kokosfett i glasburk, majs, champinjoner.
Mjölprodukter, eko eller KRAV: Dinkel (både siktat och grovt), bovetemjöl, kikärtsmjöl (bra till köttbullar).
Råris KRAV, basmatiris KRAV, mathavre KRAV, matdinkel KRAV, quinoa KRAV. Cornflakes KRAV, musli KRAV.
Baksaker, eko eller KRAV: Kakao, brunt socker, honung.

6 Kryddor och sånt
Eko och KRAV så långt det går (handlar faktiskt mycket på nätet).
Salt: Havssalt.

7 Bröd och kex
Undviker, bakar själv.
Om det inte går, köper jag t ex Danskt rågbröd eller kavring.
Kex: KRAV-märkta tunnbröd och Digestive-kex samt de där salta kexen som inte innehåller transfett (står på förpackningen).

8 Övrigt
Tvättsåpa eller Skona tvättmedel. Blekmedel Skona, att tillsätta till vittvätt då det behövs.
Rengöringsmedel: Såpa, citron, ättika.
Tvål, lotioner, schampo osv: Enbart naturliga tvålar från hälsokosten, inga petroleumbaserade.

Har jag kommit ihåg allt? Det är i alla fall jättelätt att handla numera! Jag behöver liksom inte titta på alla varor - det är så få jag vill ta med hem. I varje disk är det bara en eller två varor som intresserar mig... Handlar på några minuter! Det gäller bara att hitta de här pärlorna, så kan man gå direkt till dem.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar