lördag 21 september 2013

Tacksamhet

Sedan några år förstår jag vitsen med att vara tacksam. Så gott som varje kväll avslutar jag dagen med att tacka för allt som jag är glad för. Vissa dagar blir det en lång harang, andra dagar kanske mer: "Tack för att jag får gå och lägga mig!"
Det spelar ingen roll: Tacksamheten är alltid skön att uppleva.

Det är lätt att man förlorar sig i missnöjet.
Att fokusera på allt som behöver förändras och förbättras ger naturligtvis utveckling, men inte lycka. Lycka kommer av att man förstår hur mycket man har att vara tacksam för.

Hälsa, mat på bordet, solsken, glada barn, att ha ett jobb, att ha klarat av något jobbigt, att ha fina kläder att klä sig i, att cykeln eller bilen fungerar, att pengarna räcker, trevliga möten under dagen, att ha sett någon som behövde ses, att håret var fint idag, leendet från expediten i affären, att katterna trivs...
Det finns så otroligt mycket att känna tacksamhet för.

Jag lyssnade på Christian Gidlunds sommarprat.
Han berättade att han drömde en härlig dröm om att vara frisk. Sedan vaknade han till sin verklighet, sin mardröm: Sin obotliga cancer. Genast kände jag tacksamheten välla över mig. Tänk, när jag drömmer mina hemska mardrömmar, så vaknar jag upp och känner: "Oh herregud, vilken tur att det var en dröm!" Visst kan det ta en stund att skaka av sig de värsta känslorna, men min verklighet, det som jag vaknar upp till, är trygghet, kärlek och välmående.
Jag stod och stekte pannkakor och lyssnade på radiopratet, var tvungen att lägga ner stekspaden och hugga tag i diskbänken. Helt yr av tacksamhet blev jag.

Min ringsignal på telefonen är en bit av en refräng.
Det är en låt av Aaron Spiro, som heter I feel grace.
Jag har den för att påminnas om att känna tacksamhet, ynnest, nåd.

Allt går att känna tacksamhet för!
Tack för den här stillasittande stunden, tänker jag när jag väntar hos tandläkaren. Tack för att jag hann, tänker jag när jag kommer precis i tid. Tack för att det bara regnar så här lite, tänker jag när jag cyklar genom droppande regn. Tack för att jag kom ihåg regnjackan, tänker jag när det häller ner.

Tacksamhet är fantastiskt!
Livet blir så mycket roligare. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar