söndag 17 maj 2015

Varje hjärtslag

Det sägs att vi har ett visst antal hjärtslag.
Varje individ har sitt liv utmätt redan från födseln.
I generna går det att avläsa, säger forskarna.

Vi har ett visst antal hjärtslag och när de är avverkade är det slut.

När jag dansade mycket och tränade hårt, stressade det här mig.
Under ett enda träningspass kunde jag ju göra av med kopiösa mängder hjärtslag.
200 bpm i 30 minuter. DUNK DUNK DUNK DUNK
140 bpm i 5 timmar. DUNK DUNK DUNK DUNK

Idén, som alla träningsnarkomaner och PT's lär sig, är att man genom att träna hårt en stund, sänker sin arbetspuls och vilopuls. På det viset tjänar man på det i långa loppet i alla fall.

För mig, som har ett litet medfött hjärtfel, är det en klen tröst. Min vilopuls understeg aldrig 60. Oftast låg den på stadiga 65, hur vältränad jag än var. Och dessutom rusar det gärna vid fysisk aktivitet. En timmes träningspass på över 220 bpm var inget ovanligt.

Jag gjorde slut på många hjärtslag under den tiden.
Jag gjorde slut på mycket annat också.

Nu tar jag det hela med ro.
Jag tänker att forskarna kanske har rätt, men å andra sidan kanske det bara är en fysisk bild av predestinationen som de har upptäckt. Det är kanske avgjort hur långt livet ska bli och ungefär vad som kan tänkas hända, och vill man mäta det så kan man titta på antalet hjärtslag i generna.

Det bästa sättet att sänka sin puls är att meditera.
Det finns det minsann forskning på, ska du veta.
Och så är det bra att hålla sig sval, då går pulsen ner.

Att sitta i kyla och meditera av bara fan, det är alltså lösningen.
Jag vet inte hur det känns för dig, men det är inte min bild av ett meningsfullt liv.

Så jag har en ny livsfilosofi:
Skit samma hur många hjärtslag jag har!
Jag ska ta vara på tiden.

Låta varje hjärtslag räknas.

Så nu tänker jag: Vad gör jag med den här dagen, den här timmen, den här minuten? Är den här sysslan värdig ett hjärtslag? Är detta vad jag vill lägga 400 hjärtslag på?

Det gör det lättare att välja.
Tråkiga saker går fetbort. Om de inte leder till något roligt senare, förstås. Jag väljer att spendera mina hjärtslag på glädje, insikt, gemenskap med utvalda, kärlek, omtanke och på att njuta av naturen.

Make the most of it.
Make every heartbeat count.

1 kommentar: