lördag 11 april 2015

Den naiva tankens kraft

Har du upplevt den där känslan när allt plötsligt trillar på plats?
När det där som du har grubblat på, stött och blött, det som har snurrat runt i skallen och skavt som en sten i skon, på en sekund fullständigt tillintetgörs?

Idag hade jag ett sådant ögonblick.
Vilken känsla!

Mina tankar hade snurrat till sig. Det började med en ganska ofarlig en, som sedan byggdes på av en andra och en tredje. Snart var de sju åtta stycken som snodde och snurrade runt huvudet. Onda andar som förmörkade himlen och tyngde både panna och axlar. Det gick inte att hitta någon klok lösning och en klump i magen växte sig allt större.

Det hade varit fel så länge att jag kanske trodde att det var så livet såg ut. Men så plötsligt såg jag en glimt av någonting, därinne i röran. Det var en liten skymt av någonting, jag trodde kanske mig se fel först, men det syntes igen. Och när jag kunde fånga den lilla ljuspunkten, var det som det naiva barnets röst, som avslöjade Kejsarens nya kläder.

Den naiva tankens kraft.
Den som sticker hål på det uppblåsta, som inte accepterar förnuft.
Som uttrycker det självklara högt, utan rädsla för följderna.
Som säger det där lite pinsamma, som inte är riktigt rumsrent, men som känns sant så fort det är sagt.

Direkt efter den: Insikten.
Anledningen till att jag inte hittade lösningen, var att första tanken var fel.
Den var falsk, den var sprungen ur rädsla i stället för sanning. Den var lögn.
Alla de andra tankarna byggde på den, och föll därmed pladask till marken så snart fultanken punkterats.

Min mentala bild är ett virrvarr av grå slöjor som dansar demoniskt runt huvudet i tyngdlöshet – tills plötsligt gravitationen slås på.
Plaff, så ligger de där på marken alldeles tvådimensionella och ofarliga.

Det blir tyst, lugnt och man kan se klart igen. Luften blir lättare att andas, man växer två decimeter och ser plötsligt mycket längre.

Den naiva tankens kraft. Det är en kraft att räkna med! Men den kommer bara till den som vågar släppa in och ifrågasätta, till den som vågar tänka nytt och stort, oavsett hur omvärlden tänker.

Till den som kan och vågar vara sann, oavsett vad det kostar.
Hej, naiva tanke! Välkommen tillbaka! Jag har saknat dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar